بررسی رابطه ی میزان استفاده از تلفن همراه با سلامت روان و موفقیت تحصیلی در دانشجویان پزشکی

پیام:
چکیده:
تلفن همراه از جمله عواملی است که در ایجاد ارتباطات عمومی گسترده ی اجتماعی نقش فراوانی دارد. استفاده بیش از حد از تلفن همراه منجر به آسیب های جسمی و روانی فراوان می شود و احتمالا می تواند بر جنبه های مختلف زندگی دانشجویان از جمله عملکرد اجتماعی و مسوولیت های شغلی و وضعیت تحصیلی آنها تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه میزان پیشرفت و افت تحصیلی یکی از معیارهای کارآیی نظام آموزشی است، بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن ضرورت می یابد. این مطالعه به روش اپیدمیولوژیک تحلیلی در سال 1392 بین 195 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شده است. در این مطالعه از پرسشنامه ی سلامت روان و پرسشنامه ی استفاده مفرط از تلفن همراه و میانگین معدل دو نیمسال آخر جهت بررسی موفقیت تحصیلی استفاده شده است و اطلاعات حاصل شده توسط نرم افزار SPSS آنالیز شده است. یافته ها بیانگر آن است که موفقیت تحصیلی و میزان استفاده از تلفن همراه در دختران بیشتر از پسرهاست (به ترتیب p=0.015 و p =0.030) و پسرها از سلامت روان بهتری نسبت به دخترها برخوردارند ((p =0.037. بین میزان استفاده از تلفن همراه و موفقیت تحصیلی رابطه معناداری وجود نداشته (ضریب همبستگی پیرسون =015/0-) ولی بین سلامت روان و میزان استفاده از تلفن همراه رابطه مشهودی وجود دارد و هر چه میزان استفاده از تلفن همراه بیشتر باشد، فرد از سلامت روان کمتری برخوردار است (spirman rho=0.38). همچنین بین سلامت روان و موفقیت تحصیلی نیز ارتباط معنادار یافت نشد. تاهل نیز اثری بر موفقیت تحصیلی و سلامت روان و میزان استفاده از تلفن همراه ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!