بررسی اثر دهان شویه کلروهگزیدین قبل از بیهوشی عمومی بر میزان عفونت های ریوی بعد از عمل جراحی

چکیده:
اهداف
هدف این تحقیق، بررسی اثر ضد عفونی دهان بیماران قبل از لوله گذاری تراشه و بیهوشی عمومی بر میزان بروز عفونت های ریوی بعد از عمل جراحی است.
روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی از بین بیماران تحت عمل جراحی الکتیو با بی هوشی عمومی همراه با لوله گذاری تراشه با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، 100 نفر به صورت داوطلبانه وارد مطالعه شدند. سپس به صورت تصادفی، گروه مداخله و گروه شاهد برنامه ریزی شدند. گروه مداخله 30 دقیقه قبل از عمل و لوله گذاری تراشه حدود 3 میلی لیتر محلول 2/0 درصد دهان شویه کلروهگزیدین وارد دهان نموده و به مدت 1 دقیقه در دهان چرخانده (غرغره)، سپس دور ریخته شد. این عمل 3 بار تکرار گردید. گروه شاهد هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند. مراقبت های استاندارد بیمارستان برای هر دو گروه به طور یکسان انجام شد. سپس ضمن تکمیل پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، همه بیماران طی یک دوره 10، 30، و 60 روزه مورد پیگیری قرار گرفتند. معیار ابتلا به عفونت ریوی شامل تب، سرفه، درد قفسه سینه، سردرد، جداسازی ارگانیسم از خلط درصورت لزوم و مصرف آنتی بیوتیک بود. نتایج وارد نرم افزار آماری SPSS نسخه 19 شده و آنالیز گردید.
یافته ها
نتیجه آنالیز بیماران نشان داد سن بیماران گروه شاهد 54/17± 3/49 و در گروه مداخله 07/18± 3/47 سال بود (506/0P ≤). طول مدت بیهوشی در گروه شاهد 46/1± 66/2 ساعت و در گروه مداخله 86/0± 31/2 ساعت بود (392/0P≤). مدت اقامت در اتاق ریکاوری برای گروه شاهد 23/11± 7/38 دقیقه و برای گروه مداخله 14/9± 8/34 دقیقه بود. بروز تب در گروه شاهد 20 درصد و در گروه مداخله 4 درصد با سطح معنی داری 014/0P≤ حاصل گردید که احتمالا تاثیر ضدعفونی دهان را قبل از بیهوشی نشان می دهد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق، ضد عفونی دهان قبل از بیهوشی با کاهش معنی دار تب و علایم عفونت تنفسی همراه است. لذا، پیشنهاد می شود ضد عفونی دهان بیماران 30 دقیقه قبل از بیهوشی عمومی همراه با لوله گذاری تراشه به صورت روتین انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!