تاثیر تمرینات مقاومتی و ترکیبی بر پروتئین واکنشگر (C (hs-CRP سرم و شاخص های ترکیب بدنی زنان دارای کبد چرب غیر الکلی

پیام:
چکیده:
مقدمه
CRP هنگام عفونت ،التهاب و آسیب، افزایش چشم گیری می یابد و اغلب توسط کبد در پاسخ به میانجی های التهابی ساخته شده و در خون ترشح می شود. تمرینات ورزشی منظم می توانندبه بهبود شرایط التهابی و بیماری کبد چرب کمک کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر 8 هفته تمرین مقاومتی وترکیبی برسطوحhs-CRP وشاخص های ترکیب بدنی زنان مبتلابه کبدچرب است.
روش پژوهش:در این مطالعه، 37 بیمار شناسایی و به سه گروه کنترل، تمرین مقاومتی و ترکیبی تقسیم شدند. تمرین مقاومتی شامل 8 حرکت، 3 نوبت، 10-8 تکرار با شدت 75-60 درصد یک تکرار بیشینه، 8 هفته و 3 جلسه در هفته اجرا شد. تمرین ترکیبی شامل 4 حرکت مقاومتی در نیمی از جلسه و تمرین هوازی با شدت 75-60 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی در نیمه دیگر بود.hs-CRPبا روش کمی و توسط کیت امگا اندازه گیری و آزمون t وابسته و آنالیز واریانس یک طرفه، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد (05/0>P).
یافته ها
بر اساس نتایج آزمون t وابسته، با انجام تمرین ترکیبی میانگین CRP افزایش یافت (05/0=P)؛ اما تمرین مقاومتی تاثیر معنی داری بر آن نداشت (05/0علاوه بر نتایج فوق، با روش تحلیل واریانس یک سویه و آزمون تعقیبیتوکی مشخص گردید که تغییرات (کاهش) درصد چربی بدن در گروه تمرین مقاومتی (001/0P<)، و در گروه ترکیبی (004/0P=) نسبت به گروه کنترل به طور معناداری بیشتر است، ولی تغییرات متغیر اندازه گیری شده بین گروه تمرین ترکیبی و تمرین مقاومتی تفاوت معنادار آماری (05/0
نتیجه گیری
از آنجا که تمرین مقاومتی بدون اثر بر CRP، موجب بهبود ترکیب بدنی بیماران کبد چرب گردید، مفیدتر از تمرینات ترکیبی بنظر می رسد. اما اظهار نظر قطعی نیاز به بررسی بیشتر و ارزیابی سایر شاخص های التهابی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!