مروری بر مقاومت پشه های آنوفل ناقل مالاریا به حشره کش ها در ایران

چکیده:
سابقه و هدف
پشه های آنوفل به د لیل این که ناقلین بیماری مالاریا می باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند. در ایران 24 گونه آنوفل صید شده که 8 گونه از آن ها ناقل قطعی مالاریا می باشند. مالاریا به دلایل مختلف از جمله مقاومت آنوفل ها به حشره کش ها، هنوز در کشور حذف نشده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به روش مروری انجام شد، با استفاده از کلمات کلیدی مانند آنوفل، مالاریا، مقاومت، ناقلین، حشره کش، مکانیسم های مقاومت و غیره و جستجو در اینترنت، سایت های مرتبط، مجلات معتبر پزشکی و بهداشتی، Google Scholar ،PubMed ،SID ، Ovid Medline، Web of Science، irandoc، سایت WHO و غیره، تعداد 160 مقاله و پایان نامه منتشر شده طی سال های 1300 تا سال 1394 دریافت و در نهایت تعداد 60 منبع انتخاب و مورد نقد، تفسیر، تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
آنوفل استفنسی نسبت به سموم DDT،Dieldrin و Malathion مقاوم و نسبت به دلتامترین به سمت مقاومت پیش می رود، هنوز گزارشی مبنی بر مقاومت An. Fluviatilis، An. Superpictusو An. Sacharovi نسبت به سموم DDT،Dieldrin ،Malathion و Deltamethrin در ایران وجود ندارد. هم چنین بررسی ها نشان از مقاومت این ناقلین به حشره کش DDT دارد.
استنتاج: مقاومت به حشره کش ها به تهدیدی در برابر اثربخشی روش های مبارزه با ناقلین تبدبل شده است. این موضوع به خصوص با در نظر گرفتن برنامه حذف مالاریا در ایران دارای اهمیت ویژه ای است. بنابراین ارزیابی مقاومت به حشره کش ها در ناقلین مالاریا مورد تاکید است.
زبان:
فارسی
صفحات:
394 تا 411
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!