آثار تغذیه ای- درمانی انار از دیدگاه متون اسلامی، طب سنتی و طب مدرن

چکیده:
سابقه و هدف
تغذیه خوب و مناسب بخشی از زندگی سالم است. وجود راهنمایی های مناسب در رابطه با نحوه صحیح تغذیه، تاثیر مهمی در سلامت فردی و اجتماعی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف دارد. قرآن به عنوان کتاب زندگی که مطالب مورد نیاز برای تمامی ابعاد زندگی انسان را دارد، رهنمودهای مهمی را در این رابطه بیان کرده است. انار یکی از میوه هایی است که سه بار در قرآن از آن با واژه» رمان و رمانه« یاد شده است. هدف از این مطالعه، مروری بر تذکرات قرآن و احادیث دینی در مورد انار، نقش انار در طب سنتی ایرانی اسلامی و نشان دادن اثرات درمانی انار و مکانیسم های احتمالی آن می باشد.
مواد و روش ها
با استفاده از کلیدواژه های انار، قرآن، ترکیبات مغذی، گیاهان دارویی، طب سنتی و Medicinal plant، Anticancer effect، Holy Quran، pomegranate جست و جو در پایگاه هایی نظیر Google scholar، Ovid، PubMed، ISI و Medline تا سال 2015 صورت گرفت. هم چنین مطالب مرتبط با خواص درمانی انار از کتب معتبر طب سنتی مانند مخزن الادویه، تحفه المومنین، قانون ابن سینا و الابنیه عن حدائق الادویه استخراج گردید. احادیث و روایات معتبر نیز از کتب اسلامی معتبر مانند مستدرک الوسائل جمع آوری شد.
یافته ها
قسمت های مختلف انار مانند دانه، عصاره و پوست، غنی از ترکیبات مفید مانند آنتی اکسیدان هاست که نقش محافظتی بسیار خوبی علیه انواع سرطان ها و بیماری های مختلف ایفا می کند.
استنتاج: آن چه در قرآن و احادیث و هم چنین در درمان های طب سنتی در رابطه با انار آمده است، با یافته های علمی محققان همسو بوده و علاوه بر آن که نشان دهنده حقانیت قرآن در مورد مسائل علمی است، ما را به تفکر بیش تر در رابطه با آیات آن وا می دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
374 تا 393
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!