اثر مهاری عناب و گلپر بر فعالیت آنزیم آلفا-گلوکوزیداز تخلیص شده جزیی از روده باریک موش

چکیده:
سابقه و هدف
مهارکننده های آلفا-گلوکوزیداز جهت درمان دیابت نوع 2، هیپرگلیسمی بعد از صرف غذا را کاهش می دهند. استفاده مداوم از این داروها اغلب با عوارض جانبی نامطلوب مانند سمیت کبدی و علایم سوء گوارشی مرتبط می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر مهاری عناب و گلپر بر فعالیت آنزیم آلفا-گلوکوزیداز تخلیص شده جزیی از روده باریک موش می باشد.
مواد و روش ها
آنزیم آلفا-گلوکوزیداز توسط کروماتوگرافی ژل فیلتراسیون سفادکس G-200 از روده باریک موش به طور جزئی تخلیص شد. سپس عصاره متانولی تام گیاهان تهیه گردید و IC50 اثر مهاری عصاره ها بر آنزیم آلفا-گلوکوزیداز به دست آمد و با IC50 داروی آکاربوز مقایسه گردید. محتوای پلی فنلی عصاره ها با تست فولن سیوکالتو و ظرفیت آنتی اکسیدانی عصاره با تست DPPH مشخص شد.
یافته ها
میزان فعالیت اختصاصی آنزیم پس از کروماتوگرافی برابر باU/mg 1/59 به دست آمد. IC50 عصاره های عناب و گلپر و آکاربوز برای مهار آنزیم آلفا-گلوکوزیداز، به ترتیب μg/ml815، 258 و 104 محاسبه شد. هم چنین IC50 عصاره های عناب و گلپر جهت مهار رادیکال DPPH، به ترتیب μg/ml 721 و 243 و محتوای پلی فنلی عصاره ها نیز به ترتیب 1/2±06/36 و 6/2±2/68 بر حسب میکروگرم معادل تانیک اسید در یک میلی گرم عصاره خام محاسبه گردید.
استنتاج: عناب در طب سنتی جهت درمان اختلالات گوارشی، دردهای کبدی و دیابت و گلپر به عنوان ضد نفخ مصرف می شود و با توجه به ظرفیت آنتی اکسیدانی، محتوای پلی فنلی و ساپونین بالای این گیاهان، و اثر مهاری قابل توجه این دو گیاه بر آنزیم آلفا-گلوکوزیداز، می توان آن ها را به عنوان گیاهانی موثر در جهت بهبود حال بیماران دیابتی نوع 2 پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1523847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!