بررسی توزیع فراوانی مراجعه ی مجدد و عوامل مرتبط با آن در بیماران ترخیص شده طی 12 ساعت از اورژانس مرکز آموزشی- درمانی الزهرای (س) اصفهان در نیمه ی اول سال 1394

چکیده:
مقدمه
عوامل مختلفی در شلوغی اورژانس بیمارستان ها دخیل هستند. یکی از این عوامل که با وجود تاثیر احتمالی بالا، کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مراجعه ی مجدد بیماران ترخیص شده از بخش اورژانس می باشد. از آن جایی که مطالعه ای در این زمینه انجام نشده بود، این پژوهش با هدف تعیین توزیع فراوانی مراجعه ی مجدد و عوامل مرتبط با آن، به انجام رسید.
روش ها
این مطالعه ی تحلیلی- کاربردی در نیمه ی اول سال 1394 در بخش اورژانس بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام گرفت. جامعه ی آماری مورد مطالعه، بیماران مراجعه کننده به اورژانس این بیمارستان در نیمه ی اول سال 1394 بودند. در این مطالعه، 400 پرونده از مراجعات به اورژانس بیمارستان به صورت تصادفی انتخاب شدند و مراجعه ی مجدد آن ها به اورژانس، به همراه اطلاعات دموگرافیک و سایر اطلاعات، شامل فاصله ی زمانی بین دو مراجعه، علت اولیه و علت مراجعه ی مجدد، نوع ترخیص در اولین مراجعه و دیگر اطلاعات از آن ها استخراج و در پرسش نامه ی ویژه ثبت گردید. در صورتی که علت مراجعه ی مجدد، همان علت مراجعه ی اولیه و زمان مراجعه ی مجدد کمتر از یک هفته بود، به عنوان نقص درمان در نظر گرفته شد و علت آن بررسی و نتیجه، در مجموعه اطلاعات هر بیمار ثبت شد. اطلاعات جمع آوری شده، با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
54 نفر (5/13 درصد) از بیماران مراجعه ی مجدد داشتند. میانگین فاصله ی زمانی بین دو مراجعه، 8/5 ± 4/7 روز بود که در 30 نفر (6/55 درصد) کمتر از 7 روز و در 24 نفر (4/44 درصد) 7 روز و بیشتر بود. فراوانی مراجعه ی مجدد بر حسب گروه سنی بیماران اختلاف معنی دار داشت و درصد بیشتری از بیماران زیر 50 سال، دارای مراجعه ی مجدد بودند. همچنین، فراوانی مراجعه ی مجدد بر حسب شغل، تحصیلات و نوع ترخیص در اولین مراجعه اختلاف معنی دار داشت.
نتیجه گیری
درصد قابل توجهی از بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان الزهرای (س) اصفهان دارای مراجعه ی مجدد هستند که حدود نیمی از این مراجعات تکراری، به علت بیماری اولیه بوده است. این امر، علاوه بر افزایش ترافیک بیمار در بخش اورژانس، منجر به هدر رفت منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی بیمارستان می شود و بار اقتصادی بیشتری را نیز بر بیمار تحمیل می نماید. با توجه به این که بخشی از مراجعات مجدد بیماران به علت مدیریت ناصحیح بیمار در بخش اورژانس است و عوامل مختلفی نظیر عوامل مربوط به بیمار و عوامل مربوط به بیمارستان در آن دخیل هستند، لازم است تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود و بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس، طوری مدیریت شوند که خدمات تشخیصی و درمانی مورد نیاز را در اولین مراجعه دریافت نمایند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!