تاثیر روش های مختلف خشک کردن بر خصوصیات تغذیه ای قارچ خوراکی- دارویی Agaricus blazei

چکیده:
مقدمه
قارچ Agaricus blazei، از مهم ترین قارچ های خوراکی- دارویی و حاوی املاح معدنی، ویتامین ها و آمینواسید های ضروری بدن می باشد. این قارچ به صورت های مختلف تازه خوری، محصول خشک شده و فرآورده های مختلف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد. از مهم ترین فرایند های پس از برداشت در جهت افزایش کیفیت و مدت زمان نگهداری محصولات، خشک کردن می باشد. هدف از انجام این پژوهش، یافتن بهترین روش خشک کردن به منظور حفظ بهتر خواص تغذیه ای و دارویی این قارچ بود.
روش ها
در این پژوهش، تاثیر دو نوع خاک پوششی کمپوست برگشتی و ورمی کمپوست به همراه روش های خشک کردن از طریق آون، مایکروویو و انجماد خشک، بر ظرفیت آنتی اکسیدانی، میزان بازجذب آب و میزان فیبر رژیمی قارچ دارویی بلازئی مورد ارزیابی قرار گرفت. پژوهش حاضر به صورت فاکتوریل در قالب طرح کامل تصادفی اجرا گردید.
یافته ها
بر طبق نتایج، بیشترین ظرفیت آنتی اکسیدانی و فیبر رژیمی در روش مایکروویو مشاهده گردید؛ در حالی که کمترین ظرفیت آنتی اکسیدانی نمونه ها در روش آون، در بستر حاوی کمپوست برگشتی قارچ مشاهده شد. بیشترین میزان بازجذب آب نیز در روش انجماد خشک در هر دو تیمار خاک پوششی و کمترین میزان در روش آون در بستر حاوی ورمی کمپوست به دست آمد.
نتیجه گیری
روش های مختلف خشک کردن، تاثیرات متفاوتی را بر کیفیت قارچ بلازئی نشان داد که با توجه به هدف مورد نظر (خصوصیات تغذیه ای، ظاهری و صرفه اقتصادی)، می توان از هر یک از روش های فوق در جهت افزایش کیفیت قارچ بلازئی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
762 تا 768
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525709 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!