بررسی فراوانی آسیب اعصاب محیطی در بیماران ترومایی مراجعه کننده به اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجانشرقی در سال1390

پیام:
چکیده:
هدف
آسیب اعصاب محیطی به دنبال تروما یکی از علل مهم ناتوانی در جوامع کنونی می باشد که می تواند باعث مشکلات عمده در فعالیت های روزمره و شغلی شود. هم چنین این آسیب ها توام با افزایش خطر مشکلات ثانویه، به علت اختلال عملکرد اندام درگیر است که پیش آگهی آن وابسته به عواملی چون شدت، محل، سن، آسیب های همراه، عامل ایجاد کننده تروما، شیوه های درمانی و زمان سپری شده از آسیب می باشد. بنابراین تشخیص صحیح آسیب های اعصاب محیطی، توزیع آن ها و شناخت عوامل شایع ایجاد کننده این آسیب ها در جامعه اهمیت بالایی دارد.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی از اول فروردین ماه 1390 الی اول فرودین ماه سال 1391 با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت. در طول این مدت تمامی افراد مراجعه کننده به علت تروما اعم از تصادفات وسایل نقلیه، نزاع، حوادث حین کار و آسیب های عصبی ناشی از مداخلات پزشکی مورد مطالعه قرار گرفتند. تمامی افراد با شک به آسیب اعصاب محیطی با معرفی نامه ای توسط پزشکی قانونی تحت معاینه کامل حسی و حرکتی و بررسی الکترودیاگنوستیک و انجام EMG/NCS قرار گرفتند.
یافته ها
در این مطالعه 174 بیمار ترومایی (145 بیمار مرد (3/83%) و 29 بیمار زن (7/16%) ) مورد مطالعه قرار گرفته اند. در بررسی های الکترودیاگنوستیک 72 بیمار (4/41%) (68 بیمار مرد (9/46% بیماران مرد) و 4 بیمار زن ( 8/13% بیماران زن) آسیب اعصاب محیطی داشتند. 57 بیمار (8/32%) دچار آسیب اعصاب محیطی اندام فوقانی و 15 بیمار (6/8%) دچار آسیب اعصاب محیطی اندام تحتانی بودند. عامل تروما در 83 بیمار ( 7/47%) وسیله نقلیه، در 47 بیمار (27%) نزاع، در 41 بیمار (6/23%) حادثه کار و در 3 بیمار (7/1%) ایاتروژنیک بوده است.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر مشاهده گردید که اکثر بیماران ترومایی با شکایت حسی حرکتی مشکوک به آسیب عصبی، این آسیب را دارند. در مقابل برخی افراد فقط تظاهر به وجود آسیب عصب می نمایند که به واسطه بررسی الکترودیاگنوز قابل افتراق است. هم چنین شایع ترین علت آسیب عصب تصادفات وسایل نقلیه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!