بررسی فراوانی موارد سروپوزیتیو بروسلا در اعضای خانواده بیماران مبتلا به بروسلوز در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 93-1392

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بروسلوز بیماری مشترک انسان و دام است. گزارشاتی از عفونت بروسلوز در بین اعضای خانواده با ریسک فاکتور مشترک وجود دارد. این مطالعه با هدف شیوع بروسلوز در اعضای خانواده بیماران مبتلا به بروسلوز حاد طراحی گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی بر روی 239 نفر از اعضای خانواده 95 بیمار مبتلا به بروسلوز انجام گرفت. از خانواده بیماران 5 میلی لیتر خون گرفته شد و آزمایش آگلوتیناسیون بروسلوز انجام شد. تیتر حداقل 1/80 برای رایت و کومبس رایت و تیتر 1/40 برای دو مرکاپتواتانول تست مثبت در نظر گرفته شد. پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک، سوابق بیماری علائم بالینی و نتایج آزمایشگاهی بیماران و اعضای خانواده از طریق مصاحبه تکمیل گردید.
نتایج
از بین 239 نفر از اعضای خانواده 95 بیمار مبتلا، 81 نفر سروپوزیتیو بودند که از این تعداد 55 نفر (67/9 درصد) مرد و 26 نفر (32/09) زن بودند. بیشترین ریسک فاکتور انتقال، مصرف لبنیات غیر پاستوریزه به ویژه پنیر محلی (65 درصد) بود. شیوع سروپوزیتیویتی در اعضا خانواده 33/9 درصد بود. ارتباط آماری معنی داری بین جنس و سن، شغل، محل سکونت و تماس با حیوان با تعداد افراد سروپوزیتیو در خانواده دیده نشد. بین مصرف لبنیات با تعداد مبتلایان در خانواده ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد (0/017=P ).
نتیجه گیری
باتوجه به میزان بالای سرولوژی مثبت در میان اعضای خانواده بیماران بروسلوز و مصرف پنیر محلی به عنوان شایع ترین ریسک فاکتور انتقال، غربالگری برای شناسایی تعداد بیشتر بیماران و آموزش مردم توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!