تاثیر ده هفته تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل ویتامین E بر فشار خون، ضربان قلب و حداکثر اکسیژن مصرفی در زنان مصرف کننده مواد مخدر

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
افراد معتاد نسبت به جمعیت عمومی از سلامتی و فعالیت بدنی پایین تری برخوردارند. ورزش باعث بهبود و پیشرفت سلامتی افراد معتاد حتی در مواردی که به علت سوء مصرف مواد دچار اختلال شده اند، می شود و می تواند فواید رفتاری و فیزیولوژیکی بسیاری در بهبود ایشان داشته باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر 10 هفته تمرین هوازی همراه با مصرف مکمل ویتامین E بر روی فشار خون، ضربان قلب وVO2 max در زنان معتاد انجام گرفت.
مواد و روش ها
جامعه تحقیق را زنان معتاد کمپ ترک اعتیاد زاهدان تشکیل می دادند که از بین آنها تعداد 38 نفر به روش نمونه گیری در دسترس طی سال های 94-1393 انتخاب شدند و به چهار گروه تمرین+ دارونما (10 نفر)، تمرین+ ویتامین E (10 نفر)، ویتامین E (10 نفر) و دارونما (8 نفر) تقسیم شدند و به مدت 10 هفته مکمل و دارونما دریافت کردند. گروه تجربی تمرینات هوازی را به مدت 10 هفته (هفته ای 3 جلسه 50-40 دقیقه ای با شدت 75-40 درصد ضربان قلب بیشینه) دنبال کردند.
نتایج
نتایج این تحقیق نشان داد که در مقایسه با گروه دارونما VO2 max گروه های تمرین+ دارونما و تمرین+ ویتامینE افزایش داشت (0/009=P)، اما در میزان فشار خون (0/442=P) و ضربان قلب (0/101=P) گروه های تجربی در مقایسه با گروه دارونما تفاوت معن ی داری به دست نیامد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تمرینات هوازی مستقل از مصرف ویتامین E از طریق افزایش VO2 max زنان معتاد بر سلامتی آن ها موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526801 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!