تحلیل عوامل موثر بر احساس امنیت مردم شهر گناباد با استفاده از نقشه های شناختی فازی (FCMs)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
برای پیشرفت و توسعه جامعه عنصر امنیت و تامین آرامش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با توجه به شرایط پیچیده و تغییرات روزافزون، جامعه برای برقراری امنیت نیازمند مدلها و ایده ها جدید و نوآورانه می باشد. بنابرین در این پژوهش، هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر احساس امنیت با استفاده از نقشه های شناختی فازی می باشد.
روش
در این پژوهش ابتدا عوامل موثر بر احساس امنیت، در قالب پرسشنامهای تدوین و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه به شیوه نمونه گیری خوشهای و بر اساس جدول مورگان در اختیار 384 نفر از ساکنان شهر گناباد قرار گرفت. در مرحله بعد تیم خبرهای تشکیل و از آنان درباره مهمترین عوامل و رابطه بین آنها نظرسنجی و به هر رابطه وزنی داده شد. سپس با کمک نقشه های شناختی فازی عوامل موثر بر احساس امنیت ترسیم شد.
یافته ها
در بین عوامل موثر بر احساس امنیت، انسجام و نظم اجتماعی، آسیب های اجتماعی، اجرای قوانین به طور عادلانه، برخورد قانونی و قاطع با مجرمان به ترتیب از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند. درجه خروجی مفاهیم به معنای میزان تاثیرگذاری بر سایر عوامل است و عواملی که درجه خروجی بیشتری دارند عواملی تاثیرگذارترند. انسجام و نظم اجتماعی، اجرای قوانین بهطور عادلانه، برخورد قانونی و قاطع با مجرمان، عملکرد مناسب نیروی انتظامی، آسیبهای اجتماعی و میزان بیکاری در جامعه به ترتیب تاثیرگذارتر به شمار میآیند. بحث و نتیجه گیری  پژوهش نشان میدهد مردم بیشتر به عوامل فردی و میانی موثر بر امنیت مثل داشتن خانواده سالم و با ثبات، داشتن همسایه های خوب و عقاید مذهبی تاکید دارند. در حالی که خبرگان بیشتر بر روی عوامل کلان انگشت نهاده و آنها را موثر می دانند. بنابرین جهت ایجاد خانواده سالم و باثبات که مهمترین عامل مشترک از دیدگاه مردم و خبرگان می باشد، بایستی به تقویت بنیاد خانواده، امنیت و ثبات شغلی، کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1529325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!