باورهای موثر بر رفتارهای تغذیه ای زنان باردار تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر ساوه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اگر چه رژیم غذایی سالم و متعادل در سراسر زندگی مهم است اما در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین باورهای موثر بر رفتارهای تغذیه ای زنان باردار تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی ساوه انجام شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بوده که در آن 260 نفر از زنان باردار به روش نمونه گیری چند مرحله ای از مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشکده علوم پزشکی ساوه انتخاب و وارد مطالعه شدند. در پژوهش حاضر روش گردآوری اطلاعات پرسشنامه تنظیم شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده، خود کارآمدی و راهنمای عمل) و چک لیست عملکرد در خصوص تغذیه صحیح در دوران بارداری بود. داده ها با استفاده از مصاحبه سازمان یافته جمع آوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار 21SPSS و با کمک آزمون های آماری نظیر تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه تجزیه تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان 5±27.4 و میانگین سن حاملگی2.4± 5.5 بود. بین منافع و موانع درک شده، حساسیت و شدت درک شده، و خودکارآمدی درک شده با رفتارهای تغذیه ای زنان باردار همبستگی معنی داری ملاحظه شد (0.05>P). به علاوه بین متغیر های سطح سواد، وضعیت اشتغال و تعداد بارداری بارفتارهای تغذیه ای اختلاف معنی داری مشاهده شد (0.05>P).
نتیجه گیری
با توجه به اینکه میانگین نمره سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در زنان باردار در حد متوسط بود، بنابراین برای بهبود سلامت مادر و کودک، یک برنامه آموزشی دقیق بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی برای بالا بردن حساسیت و شدت درک شده و همچنین افزایش خود کارآمدی و منافع درک شده به همراه از بین بردن موانع درک شده پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1529837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!