طراحی سامانه مدارک پزشکی الکترونیک نوزادان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز

چکیده:
مقدمه
ایجاد یک پایگاه داده دقیق و جامع در بیمارستان ها که بتواند داده های کافی، دقیق و به هنگام را برای نوزادان گردآوری و ذخیره کند، امری ضروری است. هدف این پژوهش طراحی سامانه ثبت خلاصه پرونده پزشکی الکترونیک برای نوزادان بیمارستان های دارای بخش مراقبت های ویژه نوزادان در سطح دانشگاه علوم پزشکی تبریز بوده است.
روش
این مطالعه از نوع کاربردی- توسعه ای بوده که ابتدا وضعیت موجود ثبت اطلاعات در بیمارستان های تحت مطالعه مورد بررسی قرار گرفت. عناصر اطلاعاتی لازم تعیین گردیده و سپس سامانه الکترونیکی مدل سازی گردید. معماری ارائه شده مبتنی بر معماری سه لایه بوده، لایه رابط کاربری نیز با استفاده از چارچوب Asp.net به همراه به کارگیری زبان HTML طراحی شد. سرویس های گزارش گیری و سطوح دسترسی نیز روی سامانه به کار گرفته شد. این سامانه در قالب شبکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای کاربران مجاز از سال 1393 قابل دسترسی است.
نتایج
در لایه دسترسی داده حداقل عناصر اطلاعاتی در هفت رده اطلاعاتی تعریف و طراحی گردید. برای طراحی مدل داده ای 65 موجودیت همراه با ویژگی ها و ارتباطات متقابل طراحی شد. در لایه تجاری عملکردهای اصلی سیستم با عنوان مورد کاربردهای سیستم پیاده سازی شد. امکان ذخیره و بازیابی آنی و آنلاین داده ها به پایگاه داده بر بالین بیمار برای کاربران میسر شد.
نتیجه گیری
طراحی سامانه مدارک پزشکی الکترونیک قدمی موثر در مدیریت اطلاعات داده های سلامت نوزادی است. به کارگیری معماری و پیش الگوهای مناسب و استاندارد منجر به افزایش قابلیت های عملکردی، کاربردی، ذخیره و بازیابی مناسب داده های سلامت می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!