بررسی رابطه ی ابعاد رهبری تحول آفرین و درگیری شغلی کارکنان از دیدگاه مدیران دربیمارستانهای آموزشی شهر یزد در سال 1392

چکیده:
مقدمه
در طلیعه قرن جدید در سازمان های بهداشتی و درمانی، همواره نیاز به تغییرات ریشه ای و خلاقیت های کاری احساس می شود. امروزه سبک جدیدی از مفهوم رهبری با عنوان رهبری تحول آفرین مطرح است ،که این سبک سرپرستان کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد تا توانایی های خود را ارتقا دهند و موجب به بوجود آوردن تغییرات مثبت در عملکرد پرسنل برای انجام بهتر کارها و تقویت یادگیری و افزایش توانایی کارکنان میشوند. از سوی دیگر مفهوم درگیری شغلی نیز یکی ازموضوعات مهم سازمانی است که به درجه ای که اشخاص به لحاظ روان شناختی با شغل فعلی شان هویت یابی می کنند، اشاره دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه ی ابعاد رهبری تحول آفرین و درگیری شغلی کارکنان از دیدگاه مدیران دربیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1392 بود .
روش بررسی
پژوهش حاضر از نوع توصیفی –تحلیلی می باشد .جامعه ی پژوهشی شامل کلیه ی مدیران(عالی،میانی،عملیاتی) بیمارستان های آموزشی (شهید صدوقی ،رهنمون ،افشار،سوانح و سوختگی) بودندکه به علت محدود بودن جامعه ی پژوهش کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب شد( نفر180 )داده ها توسط پرسشنامه ی رهبری تحول آفرین از دیدگاه مدیران باس و الیو و نیز پرسشنامه ی درگیری شغلی توماس جمع آوری و با استفاده از شاخص های آماری توصیفی چون میانگین ،انحراف معیار و ضریب همبستگی پیرسون ودر قالب نرم افزار spss18 تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان می دهند که بین رهبری تحول آفرین وچهار بعد آن (ترغیب ذهنی،انگیزش الهام بخش ،نفوذ آرمانی ،ملاحظات فردی) با درگیری شغلی در چهار بیمارستان باr=289 وp=0/01 رابطه ی مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری
رهبر تحول افرین در بیمارستانها موجب به بوجود آوردن تغییرات مثبت در عملکرد پرسنل برای انجام بهتر کارها و تقویت یادگیری و افزایش توانایی کارکنان میشود.
زبان:
فارسی
صفحات:
554 تا 565
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530325 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!