تحلیل شاخص های شهر سالم در شهر کرمان در سال 1391

چکیده:
مقدمه
شهرنشینی گسترده و سریع موجب شده که امروزه سلامت افراد به مخاطره افتاده و موجب مطرح شدن بحث سلامت در مجامع عمومی و عملی کردن راهکارهایی از جمله اجرای پروژه شهر سالم شود.هدف این مطالعه ارزیابی شاخصهای شهر سالم (بهداشتی-زیست محیطی و اجتماعی-اقتصادی) در شهر کرمان در سال 1390 می باشد.
روش بررسی
روش این تحقیق ترکیبی(کیفی-کمی) می باشد که جهت روش کیفی از روش اسنادی و پیمایشی(توزیع پرسشنامه)استفاده شده است. جامعه آماری ساکنین شهر کرمان بودند همچنین برای سنجش میزان مشارکت افراد در مباحث سلامت از روش کمی و از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری همچون ضریب همبستگی،تحلیل واریانس یکطرفه و t نمونه های مستقل استفاده شده است.
یافته ها
نتایج نشان داد که از 8 شاخص بهداشتی فقط 3 مورد(پوشش واکسیناسیون کودکان زیر یکسال،تولد نوزادان کم وزن و مزگ و میر کودکان زیر یکسال) با استانداردها منطبق بودند و از 6 شاخص اجتماعی و اقتصادی 2 مورد شاخص کیفیت مسکن و سقط جنین و از 8 شاخص زیست محیطی نیز تنها 2 مورد (کیفیت آب آشامیدنی و کیفیت جمع آوری زباله) با استانداردها مطابقت داشتند.همچنین یافته های پژوهش در خصوص تمایل افراد به مشارکت در امور مربوط به سلامت فردی و اجتماعی نشان داد که 87% آنها تمایل دارند و در این رابطه جنسیت و سن آنها تاثیری بر میزان مشارکت آنها نداشته اما افراد با تحصیلات بالاتر تمایل بیشتری به مشارکت داشتند.
نتیجه گیری
بطور کلی شهر کرمان از نظر شاخصهای بهداشتی،اجتماعی-اقتصادی و زیست محیطی وضعیت مطلوبی ندارد اما ساکنین این شهر تمایل زیادی به بهبود وضعیت سلامت شخصی و محیط خود دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
529 تا 543
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!