بررسی رابطه بین معنویت سازمانی واعتیاد به کار در پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393

چکیده:
مقدمه
معنویت در محیط کار، باعث بهبود عملکرد، ایجاد رضایت و انگیزه در کارکنان و افزایش بهره وری سازمان می شود. از طرفی انجام بیش از حد کار که اعتیاد به کار نامیده می شود باعث رسیدن سازمان به اهدافش می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین معنویت سازمانی و اعتیاد به کار می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر، از نوع توصیفی و همبستگی بوده و به صورت مقطعی در سال 1393 انجام شد. جامعه پژوهش کلیه پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر یزد بودندکه 170 نفر از آنها به روش نمونه گیری طبقه ای و سیستماتیک انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن و پرسش نامه اعتیاد به کار اسپنس و رابینز استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون های آماری t-test، کای اسکوئر وضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید .
یافته ها
میانگین نمره معنویت سازمانی 72/62 ومیانگین نمره اعتیاد به کار 08/70 به دست آمد.نتایج نشان داد که بین معنویت سازمانی و اعتیاد به کار، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
نتیجه گیری
براساس یافته های پژوهش، معنویت سازمانی از متغیرهای تاثیرگذار بر اعتیاد به کار است.لذا سیاست گذارن سازمان ها می توانند با بهره گیری از معنویت، حداکثر توان کارکنان را در رسیدن به اهداف سازمان به کار گیرند. همچنین راهبردهای مناسب را درجهت توجه به سلامت کارکنانی که اعتیاد به کار مفرط دارند اتخاذ نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
494 تا 506
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!