اثر فرایند کشک سازی صنعتی بر روی باقیمانده آفلاتوکسین M1

چکیده:
مقدمه
آفلاتوکسین M1ترکیبی بسیار سمی بوده که طی فرایندو نگهداری شیر پایدار است. از این رو در زمره یک آلاینده شیر و فراورده های لبنی است که می تواند عوارض خطرناک برای انسان را به دنبال داشته باشد.در این زمینه مطالعات متعددی کارایی اثر فرایند در فراورده های لبنیاتی بر روی حذف آفلاتوکسین M1را نشان داده اند.بنابراین هدف از انجام این تحقیق، مطالعه اثر فرایند تهیه کشک صنعتی بر روی کاهش آفلاتوکسین M1 اضافه شده بطور مصنوعی در فرایند طبیعی کشک سازی می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه کشک صنعتی از شیر گاو(شیر بدون چربی)که در یک سطح به مقدار25/0میکروگرم در لیتر آفلاتوکسین M1 به صورت مصنوعی آلوده شده بود در 3 تکرار، تهیه شد و تاثیر فرایند کشک سازی صنعتی بر روی آفلاتوکسین M1 مورد مطالعه قرار گرفت.برای اندازه گیری مقدار آفلاتوکسین M1از روش کراماتوگرافی مایع با فشار بالا استفاده شد.
یافته ها
.در تولید کشک صنعتی در غلظت های مساوی بین شیر اولیه و کشک صنعتی مقدار کاهش آفلاتوکسین M1 به میزان 91 درصد بود. و این مقدار کاهش آفلاتوکسین M1 بین شیر اولیه و کشک صنعتی از لحاظ آماری در سطح (052/0(P <معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان میدهد که فرایند کشک سازی صنعتی میتواند خطرات سم آفلاتوکسین M1که انسان به وسیله مصرف لبنیات یا شیر با آن مواجه است را کاهش بدهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
442 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!