تجارب بستگان نزدیک بیماران دارای عوامل خطرسازسرطان معده و کارکنان بهداشتی درمانی از تعیین کننده های رفتار تغذیه ای: یک آنالیز محتوای کیفی تئوری محور

چکیده:
مقدمه
یکی از شایع ترین علل مرگ در گروه های سنی بالای 50سال، سرطان ها هستند که اصلاح سبک زندگی، نقش مهمی در پیشگیری از آنها دارد.رژیم های غذایی، مهمترین عامل در ابتلاء به سرطان معده هستند. هدف پژوهش حاضر، تبیین تجارب بستگان نزدیک بیماران دارای عوامل خطرساز سرطان معده و کارکنان بهداشتی درمانی دانشگاه از تعیین کننده های رفتار تغذیه ای براساس تئوری انگیزش محافظت بود.
روش بررسی
پژوهش کیفی حاضر از نوع تحلیل محتوا به مدت هشت ماه در سال 1392 درمراکز بهداشتی درمانی شهر بابل تحت پوشش داشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد. جمع آوری داده ها به روش مصاحبه نیمه سازمان یافته از 9 نفر از بستگان نزدیک بیماران مبتلا به خطرسازسرطان معده و 19 نفر از کارکنان بهداشتی درمانی دانشگاه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها همزمان با جمع آوری آنها با استفاده از روش آنالیز محتوای تئوری محور(هدایت شده یا مستقیم) صورت گرفت.
یافته ها
از تجزیه و تحلیل داده ها 487 کد اولیه و پس از ادغام،186 کد اصلی استخراج شد. این کدها در دو طبقه و هفت زیرطبقه از قبل تعیین شده تئوری انگیزش محافظت (حساسیت درک شده، شدت درک شده، پاداش، ترس، کارآمدی پاسخ درک شده، خودکارآمدی و هزینه- پاسخ درک شده) جایگذاری شدند. اصلی ترین مسئله درک شده ، سطح پایین ترس از بیماری بود.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از پژوهش حاضر، نشان گر عوامل تعیین کننده ی موثر بر رفتار تغذیه ای می باشند که می توانند به سیاستگزاران بهداشتی درمانی یاری دهند تا مناسب ترین راهکارها و راهبردها را با هدف تغییر این تعیین کننده ها در جهت کاهش اتخاذ رفتارهای پرخطر تغذیه ای مرتبط با سرطان معده، تهیه وتدوین نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!