بررسی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در زنان و دختران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شهر یزد، سال 1393

چکیده:
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات غدد درون ریز زنان در سنین باروری است.شیوع این بیماری در حدود 15-4 در صد می باشد. بیماری معمولا با اختلالات قاعدگی،هیرسوتیسم،آکنه، چاقی و در طولانی مدت با عوارض متابولیک همراه می باشد و کیفیت زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از این مطالعه اولویت بندی مشکلات بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برای کمک به برنامه ریزی در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی به روش مقطعی بر روی70 زن و دختر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به کلینیک تخصصی بقایی پور شهر یزد ،در سال 1393 انجام شد. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه کیفیت زندگی مختص زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بود.داده ها با تکمیل پرسشنامه کیفیت زندگی ویژه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک جمع آوری گردید. از آمار توصیفی و استنباطی و سطح معنی داری 05/0، جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمرات کسب شده به ترتیب از کمتر به بیشترشامل:اختلالات قاعدگی(57.6)،وزن(63.06)،ناباروری(68.77)،عاطفی(68.9) و هیرسوتیسم(6/72) می باشد. میانگین سنی 6.14±29.03و میانگین BMI 6/5 ± 3/28 بود. بیش از 70 درصد دارای BMI بالاتر از 25 بودند. ازمیان اطلاعات دموگرافیک، سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، میزان درآمد و وضعیت اشتغال در هیچکدام از حیطه ها تاثیری نداشتند. نمره کیفیت زندگی بر اساس BMI تنها در حیطه وزن (P value:./001)و بر اساس داشتن و نداشتن فرزند تنها در حیطه ناباروری اختلاف معنی دار وجود داشت .(P value: ./000)
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر عمیق این بیماری بر جنبه های مختلف سلامت افراد مبتلا، نیاز به انجام مطالعات بیشتر برای بررسی ارتباط بین علائم و درمان های انجام شده بر کیفیت زندگی افراد و برنامه ریزی برای افزایش کیفیت زندگی افراد ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!