بررسی نقش ساختار کالبدی-فضایی در عملکرد مطلوب محله ای (مطالعه موردی: کلان شهر تبریز)

چکیده:
آغاز روند سریع شهرنشینی از میانه های قرن بیستم در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ایران موجب از هم گسیختگی ساختار کالبدی شهرها گردید. به طوری که ساختار محله بندی شهرها را که بر پایه مقیاس انسانی طراحی شده بود از هم فرو پاشید. از این رو شهرهای امروزی با توجه به پیشینه تاریخی از ساختار کالبدی منسجمی برخوردار نیستند و در روند توسعه خود بافت های ناهمگونی را تجربه کردند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش ساختار کالبدی-فضایی در عملکرد مطلوب محله ای در بافت های سنتی، مدرن و خودرو شهر تبریز و شناسایی متغیرهای تاثیرگذار کالبدی محله ای (1393) صورت گرفته است. روش تحقیق پیمایشی-تحلیلی بوده که داده های مورد نیاز را با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با آزمون-هایی مورد تجزیه وتحلیل قرار داده است. بر اساس نتایج به دست آمده، در مجموع بین ابعاد شش گانه ساختارکالبدی-فضایی و عملکرد مطلوب محله ای، در محلات بافت های سنتی نسبت به محلات بافت های مدرن و خودرو همبستگی بالایی وجود دارد؛ اما براساس تحلیل رگرسیونی روش همزمان (ENTER) میزان تاثیرگذاری ابعاد شش گانه ساختار کالبدی-فضایی در محلات بافت های سه گانه در مطلوبیت عملکردی تفاوت وجود دارد. در محلات سنتی بعد دسترس پذیری با 488/0، در محلات مدرن بعد فشردگی با 492/0 و در محلات خودرو بعد مقیاس با 424/0 ضریب بتا بیش ترین تاثیرگذاری را در مطلوبیت عملکرد محله ای دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 312
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530703 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!