تحلیل فضایی و سطح بندی شهرستان های استان گلستان بر اساس شاخص های اشتغال

چکیده:
اشتغال و بیکاری از مهمترین مسائلی هستند که برای ایجاد یک جامعه مرفه باید مورد توجه قرار گیرند، زیرا مهم ترین شرط برای رشد و توسعه هر جامعه ای ایجاد اشتغال است. به همین منظور در برنامه های توسعه، کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار به عنوان یکی از محورهای اساسی مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل فضایی و تعیین جایگاه شهرستان های استان گلستان به لحاظ برخورداری از شاخص های اشتغال انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را شهرستان های استان گلستان تشکیل می دهد. با توجه به مولفه های مورد بررسی رویکرد حاکم بر این پژوهش«توصیفی- تحلیلی» است. این پژوهش سعی دارد با استفاده از21 شاخص بر پایه سالنامه آماری سال1392و با بهره گیری از تکنیک TOPSISS و تحلیل عاملی و نرم افزار Arc GIS سطح بندی و میزان توضیح نابرابری های موجود را در میان شهرستان های استان گلستان تعیین نماید. نتایج نشان می دهد بین شهرستان های استان گلستان به لحاظ برخورداری از شاخص های اشتغال شکاف و نابرابری وجود دارد و این شکاف و نابرابری از مرکز استان که شهرستان گرگان قرار دارد به سمت اطراف بیشتر می شود. شهرستان گرگان با 491/0و شهرستان رامیان با 241/0 امتیاز جزء برخوردارترین و محروم ترین شهرستان این استان شناخته شده اند. نتایج تحلیل خوشه ایپیوند متوسط نیز نشان داد که در مجموع به ترتیب حدود8/42 و 28/14و4/21درصد شهرستان ها در سطح نسبتا برخوردار، کاملا برخوردار، محروم و برخوردار واقع شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1530762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!