ارزیابی دقت دو آپکس یاب در درمان های ریشه و مجدد ریشه، یک مطالعه آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعیین طول کارکرد در درمان موفق ریشه و درمان مجدد مهم می باشد.این مطالعه به ارزیابی دقت دو آپکس یاب الکترونیکی (Electronic Apex Locator=EAL, Root ZX & Raypex6)، در تعیین طول کارکرد الکترونیکی (Electronic Working Length=EWL) کانال در درمان ریشه و در درمان مجدد ریشه، پرداخته است.
مواد و روش ها
از 40 دندان تک ریشه کشیده شده انسان، استفاده شد و پس از تهیه حفره دسترسی،طول کارکرد واقعی (Actual Working Length=AWL) کانالها تعیین شد. در مرحله اول، قبل از اینسترومنتیشن کانالها، EWL اولیه برای همه دندانها تعیین، و بین EALs مقایسه شد. در مرحله دوم، دندانها پس از آماده سازی کانالها، به دو گروه کنترل (n=10) و گروه درمان مجدد (n=30) تقسیم شدند و کانالها در گروه درمان مجدد، با استفاده از گوتا پرکا و سیلر به روش تراکم جانبی پر شدند و پس از 15 روز گوتا پرکا حذف، و سپس EWL ثانویه، ثبت و بین دو دستگاه در گروه های درمان اولیه و مجدد مقایسه شد. داده ها با استفاده از آزمونهای t-test ،Paired t-test مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
از لحاظ آماری اختلاف معناداری بین گروه های درمان اولیه و مجدد درمطالعه،بین هر دو آپکس لوکیتور (p<0.001) مشاهده شد ولی اختلاف آماری معناداری بین گروه های کنترل و درمان مجدد در مرحله دوم، برای Root ZX (P=0.929) و Raypex6 (P=0.937) مشاهده نشد.
نتیجه گیری
در هردو مرحله، دقت EALs مشابه و قابل قبول بود، EWLs تعیین شده توسط Root ZX به AWL نزدیکتر بود. تعیین EWL پس از آماده سازی (Pre flaring)، سبب بهبود دقتEALs میشود. باقیمانده مواد پر کننده کانال تاثیر محسوسی بر دقت EALs نداشتند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!