تاثیر پودر دانه بادیان رومی (Pimpinella anisum) بر عملکرد، هضم مواد مغذی و میکروبهای مضر روده گوساله های شیرخوار

چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده زیاد از آنتی بیوتیک به عنوان محرک رشد سبب ایجاد باکتری های مقاوم می شود و احتمال انتقال باقیمانده آنتی بیوتیک ها از طریق مصرف محصولات دامی، به انسان نیز وجود دارد. بنابراین باید جایگزین هایی را به جای استفاده از آنتی بیوتیک های محرک رشد شناسایی و به پرورش دهندگان دام معرفی کرد.
هدف
هدف آزمایش بررسی تاثیر دانه بادیان رومی بر خصوصیات عملکردی، هضم پذیری و میکروب های مضر روده گوساله های شیرخوار بود.
روش کار
تعداد 24 راس گوساله ماده هلشتاین با میانگین وزن kg 8/3±8/39 از روز چهارم تولد تا دو هفته پس از شیرگیری در قالب یک طرح کاملا تصادفی مورد استفاده قرار گرفتند. برای این منظور اثرات پودر بادیان رومی بر ماده خشک مصرفی، افزایش وزن، سن و وزن از شیرگیری، ضریب تبدیل خوراک، قابلیت هضم ظاهری ماده خشک، الیاف نامحلول در شوینده های خنثی و اسیدی مورد آزمایش قرار گرفتند. جیره ها شامل: 1) شاهد، 2) 25/0٪، 3) 5/0٪ بادیان رومی در ماده خشک بودند.
نتایج
ماده خشک مصرفی به صورت روزانه ثبت و به صورت هفتگی ارزیابی گردید که در کل هفته های دوره پرورش بین جیره ها اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0p). برای میانگین افزایش وزن در کل دوره بین جیره ها اختلاف معنی داری وجود نداشت. قابلیت هضم الیاف نامحلول در شوینده خنثی و اسیدی بعد ازشیر گیری در جیره حاوی 25/0 و 5/0٪ بادیان رومی بیشتر از جیره شاهد بود (05/0>p). ضریب تبدیل در زمان قبل از شیرگیری تحت تاثیر جیره ها قرار نگرفت (05/0p). سن و وزن از شیر گیری تحت تاثیر جیره ها قرار نگرفت (05/0p). در جیره حاوی 25/0 و 5/0٪ بادیان رومی جمعیت ایکولای روده کاهش معنی دار را نشان داد (05/0>p).
نتیجه گیری نهایی: استفاده از دانه بادیان رومی به عنوان یک گیاه دارویی باعث بهبود عملکرد گوساله ها شد. از طرفی با کاهش جمعیت ایکولای مدفوع اثر مفیدی بر سلامت دام و محیط نشان داد. لذا شاید بتوان آن را جایگزین مناسبی برای آنتی بیوتیک به حساب آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!