بررسی تغییرات مرفولوژیک روده کوچک جوجه های گوشتی تغذیه شده با سطوح مختلف گلوتامین در جیره پیش آغازین طی دوره پس از تفریخ

چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده از مکمل گلوتامین در جیره پیش آغازین جوجه های گوشتی می تواند در بهبود عملکرد طی هفته اول مفید باشد.
هدف
این مطالعه به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف گلوتامین در جیره پیش آغازین بر مرفولوژی روده کوچک و صفات عملکردی انجام شد.
روش کار
160 قطعه جوجه گوشتی (سویه راس 308) در قالب طرح بلوک کامل تصادفی با 3 تیمار و 5 تکرار مورد استفاده قرار گرفت. تیمارها دارای سه سطح مختلف 0، 5/0 و 1% گلوتامین بودند. در 6 و 13 روزگی وزن بدن و خوراک مصرفی اندازه گیری شد. در روز صفر، 10 پرنده کشتار شد. در 3، 6 و 13 روزگی، 2 پرنده از هر تکرار انتخاب، وزن شده و برای تهیه نمونه بافت روده کشتار شد.
نتایج
جیره دارای 1% گلوتامین، موجب بهبود صفات عملکردی و ضریب تبدیل خوراک در 6 و 13 روزگی شد (05/0>p). طول و عرض پرز ها در تمام بخش های روده کوچک و در 3 و 6 روزگی با مصرف گلوتامین افزایش یافت (05/0>p). در 13 روزگی طول و عرض پرز ها در تمامی بخش های روده، در جوجه هایی که جیره دارای گلوتامین مصرف کردند، بالاتر از جیره پایه بود (05/0>p). عمق کریپت در 3، 6 و 13 روزگی در بخش های ژژنوم و ایلئوم با مصرف گلوتامین کاهش و در ناحیه دئودنوم با افزایش سطح گلوتامین در 6 و 13 روزگی افزایش یافت (05/0>p). نسبت طول پرز به عمق کریپت با افزایش سطح گلوتامین در ژژنوم و ایلئوم در 3 و 6 روزگی افزایش یافت (05/0>p). در 13 روزگی، نسبت طول پرز به عمق کریپت در جوجه های تغذیه شده با جیره دارای 1٪ گلوتامین بطور معنی داری بالاتر از جیره پایه بود.
نتیجه گیری نهایی: استفاده از 1 % مکمل گلوتامین در جیره پیش آغازین موجب بهبود صفات عملکردی و توسعه سریعتر روده کوچک می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!