تعیین تجزیه پذیری و اثر گیاه کاکوتی بر قابلیت هضم ماده خشک، جمعیت میکروبی شکمبه و فراسنجه های خونی گوسفند دالاق

پیام:
چکیده:
این آزمایش به منظور بررسی اثر گیاه کاکوتی بر قابلیت هضم ماده خشک، جمعیت میکروبی شکمبه و فراسنجه های خونی گوسفند در دو آزمایش جداگانه انجام شد. در آزمایش اول ترکیبات شیمیایی، تولید گاز و تجزیه پذیری ماده خشک کاکوتی با استفاده از سه راس قوچ فیستوله گذاری شده تعیین شد. آزمایش دوم با استفاده از 9 راس بره نر یک ساله نژاد دالاق در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تیمار شامل سطوح صفر، 25 و 50 گرم در روز برای هر راس دام انجام شد. قابلیت هضم ماده خشک با دو روش خاکستر نامحلول در اسید و جمع آوری کل مدفوع محاسبه شد، همچنین با روش کشت میکروبی جمعیت باکتری های بی هوازی، باکتری های اسید لاکتیکی و کلی فرم ها ارزیابی شدند. نتایج حاصل از آزمایش اول نشان داد که تولید گاز 7/23 میلی لیتر در 200گرم ماده خشک و نرخ تجزیه پذیری 074/0 میلی لیتر در ساعت به ازای 200 گرم ماده خشک بود. فراسنجه های تجزیه پذیری شامل a، b، c، a+b و تجزیه پذیری موثر ماده خشک در سرعت های عبور 2، 5 و 8 درصد به ترتیب برابر با 2/32، 73/29، 03/0، 0/62، 83/49، 4/43، 5/40 درصد بود. در آزمایش دوم کاکوتی تاثیر معنی داری بر قابلیت هضم ماده خشک جیره با روش خاکستر نامحلول در اسید نداشت ، اما در روش جمع آوری کل مدفوع تیمار حاوی سطوح مختلف کاکوتی باعث افزایش قابلیت هضم ماده خشک نسبت به شاهد شد (05/0>P). سطوح مختلف کاکوتی اثر معنی داری بر pH، کلی فرم ها و جمعیت پروتوزوآها نداشتند، اما کمترین جمعیت باکتری های بی هوازی و اسید لاکتیکی در تیمار شاهد مشاهده شد. سطوح مختلف کاکوتی قبل و بعد از خوراک دهی اثر معنی داری بر گلوکز، تری گلیسرید و کلسترول سرم خون نداشتند. به نظر می رسد افزودن کاکوتی به جیره می تواند موجب بهبود قابلیت هضم ماده خشک جیره و جمعیت میکروبی شکمبه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531521 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!