تاثیر مداخله زودهنگام مبتنی بر والدین بر مهارت های زبانی کودکان نوپای مبتلا به تاخیر زبانی: پژوهش مورد- منفرد

چکیده:
مقدمه
والدین کودکان مبتلا به آسیب های زبانی، نقش بسیار مهمی در بهبود رشد زبانی کودکشان ایفا می کنند. بنابراین، آموزش به آن ها در قالب مداخله زودهنگام، امری حیاتی است. از برنامه های موثر در این زمینه، مدل «آموزش فراگیر پیشرفته» می باشد که با اجرای استراتژی های آموزش زبان در بافت طبیعی تعاملات روزمره والد- کودک، باعث پیشرفت مهارت های ارتباطی کودکان مبتلا به آسیب های زبانی می شود. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر این برنامه بر مهارت های زبان بیانی کودکان نوپای ایرانی (30-24 ماه) مبتلا به تاخیر در صحبت کردن شهر اصفهان بود.
مواد و روش ها
روش انجام مطالعه، طرح مورد منفرد از نوع خط پایه چندگانه با رفتارهای مختلف بود. 3 کودک نوپای مبتلا به تاخیر در شروع گفتار و مادرانشان، به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند و به ترتیب طی 17، 14 و 9 جلسه تحت مداخله با این روش قرار گرفتند و بلافاصله پس از درمان و سه ماه پس از آن نیز ارزیابی شدند. افزایش خرانه واژگان بیانی از طبقه اسامی و افعال و ترکیبات کلمات به عنوان هدف گفتاری آن ها در نظر گرفته شد. داده ها به روش دیداری و با استفاده از مقیاس IRD (Improvement rate difference ) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
هر 3 کودک در مهارت های زبانی خود در مرحله مداخله، جلسات حفظ و سه ماه پس از درمان، در مقایسه با ارزیابی های اولیه در خط پایه، پیشرفت قابل توجهی را نشان دادند. ضرایب تاثیر در رفتارهای بیان اسامی، بیان افعال و ترکیب های واژگانی به ترتیب برای کودک الف؛ 1، 91/0 و 77/0، برای کودک ب؛ 92/0، 77/0 و 60/0 و برای کودک ج؛ 1، 1 و 66/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
آموزش استراتژی های فراگیر پیشرفته به والدین کودکان مبتلا به تاخیر زبانی، می تواند تاثیر بسزایی در بهبود مهارت های زبان بیانی این کودکان داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 353
لینک کوتاه:
magiran.com/p1532171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!