بررسی خصوصیات مرتبط با برگ پرچم در ارقام برنج (Oryza sativa L.) تحت تاثیر سطوح مختلف و تقسیط نیتروژن

چکیده:
برگ پرچم در مقایسه با سایر اندام های گیاه برنج دارای موثرترین ساختمان فتوسنتزی و فعالترین برگ در طول دوره تشکیل دانه محسوب می شود. به منظور مطالعه تاثیر سطوح و تقسیط نیتروژن بر خصوصیات مرتبط با برگ پرچم در سه دسته از ارقام موجود در کشور (طارم: رقم بومی، شفق: رقم اصلاح شده و پر محصول و بهار 1 و رقم هیبرید) آزمایشی در سال 1384 در موسسه تحقیقات برنج کشور – معاونت مازندران (آمل) – انجام شد. آزمایش به صورت کرت های دوبار خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بود. سطوح نیتروژن در سه سطح (46،69 و 92 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) عامل اصلی و نوع تقسیط در سه سطح (به نسبتهای متغیر در مراحل کاشت، پنجه زنی و خوشه رفتن به ترتیب شامل (50% S1 ( %25 ، 25% و (25%، 50% و 25%) S2 و (25% 25%، 50%) S3 به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شد. عامل فرعی فرعی به رقم اختصاص داده شد. نتایج نشان داد که میزان نیتروژن، سطح برگ و مقدار کلروفیل برگ پرچم تحت تاثیر سطوح نیتروژن، تقسیط و نوع رقم قرار گرفت به طوری که با افزایش سطوح نیتروژن مقادیر این صفات افزایش یافت. مقدار ماده خشک برگ پرچم تحت تاثیر نوع تقسیط و رقم و دوام برگ پرچم تحت تاثیر مقدار نیتروژن و رقم قرار گرفت. در بین سطوح تقسیط، تقسیط نوع دوم (S2)اثر بیشتری بر اکثر صفات مورد مطالعه داشت. رقم هیبرید بهار 1 در کلیه صفات مرتبط با برگ پرچم دارای مقدار بیشتری نسبت به دو رقم دیگر بود اما به دلیل داشتن دانه پوک بیش از حد عملکرد کمتری نسبت به رقم شفق داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!