دیدگاه و تجارب دکتر احمدیه در درمان مالیخولیا: یک مرور جامع و ترکیب روایتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
مکتب طب سنتی ایران با قدمتی ده هزار ساله در 150 سال اخیر به حاشیه رانده شد لیکن پزشکانی همچون دکتر احمدیه آن را زنده نگاه داشته و در درمان بیماری های متعددی از جمله مالیخولیا از آن الهام گرفتند. مالیخولیا که به جای افسردگی به کار می رفته حالتی از بیماری روانی است که در آن فرد دچار افسردگی، انزوا طلبی، توهم و هذیان می شود. هدف اصلی از این مرور جامع، بررسی دیدگاه و تجارب دکتر احمدیه در مورد بیماری مالیخولیا و تطبیق آن با متون طب سنتی ایران بود.
مواد و روش ها
با انتخاب استراتژی جستجوی جامع، ابتدا کتب دکتر احمدیه و متون مرتبط طب سنتی ایرانی مورد بررسی و تطبیق قرار گرفت. سپس جستجو در هشت دیتابیس انگلیسی و فارسی شامل Ovid MEDLINE، SciVerse Scopus، Google Scholar، ISC ، MEDLIB، Magiran، Gang و SID با کاربرد ترکیبی از واژه های مش و آزاد و بدون اعمال محدودیت انجام شد. مطالعات مرتبط شناسایی و پس از غربالگری بازیابی شد و مداقه رفرنس ها انجام شد. نهایتا پس از استخراج داده ها، ترکیب روایتی تمامی نتایج در راستای اهداف مرور صورت گرفت.
یافته ها
مالیخولیا یکی از قدیمی ترین اصطلاحات تاریخ روانپزشکی است که به جای افسردگی به کار رفته است. دکتر احمدیه، همسو با مبانی طب سنتی ایرانی، علت آنرا زیادی سودا در بدن و یا سودای غیر طبیعی می داند. این بیماری در سه گروه قابل انطباق با معیارهای DSM-5 طبقه بندی شده است. درمان کلی مالیخولیا بر تدابیر ششگانه سلامتی (بویژه تحریک و ریزش ترشحات بینی، و رفع یبوست) استوار است و درمانهای اختصاصی آن بر حسب گروه و سبب آن متفاوت می باشد.
نتیجه گیری
تجارب دکتر احمدیه در درمان بیماری ها این ظرفیت را دارد که بعنوان درمانهای مکمل یا جایگزین درمانهای استاندارد طب رایج مورد توجه پژوهشگران، متخصصین بالینی و سیاستگذاران نظام سلامت قرار گیرد. گرچه ضروری است که اثربخشی این درمانها با کارآزمایی های قابل اتکا بررسی و کاربرد آن مبتنی بر شواهد گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1533578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!