بررسی تاثیر چرخه سیاسی بر روی حجم معاملات و نقدشوندگی

چکیده:
رویدادهای سیاسی تاثیر عمده ای بر بازارهای مالی دارند. بازارها به اطلاعات جدید در موضوع تصمیمات سیاسی واکنش نشان می دهند که ممکن است سیاست های مالی و پولی کشور را تحت تاثیر قرار دهند.همین طور سرمایه گذاران به دقت رویدادهای سیاسی را دنبال می کنند و بر اساس نتایج مورد انتظارشان از این اتفاقات در تصمیماتشان تجدید نظر می کنند.این پژوهش به بررسی تاثیر یکی از متغیرهای کلان سیاسی یعنی چرخه سیاسی برروی حجم معاملات و نقدشوندگی بورس اوراق بهادار تهران می پردازد.
این پژوهش دربورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی مردادماه 1380 تا آبان ماه 1391 انجام شده است . دراین پژوهش عملکرد بورس براساس حجم معاملات و شاخص نقدشوندگی بررسی شده است.با توجه به غیر نرمال بودن توزیع هردو متغیر،آزمون فرضیه های پژوهش از طریق آزمونهای آماری ناپارامتریک u(من –ویتنی)و H(کروسکال –والیس ) انجام شده است.
نتایج پژوهش نشان می دهد که،میزان هردومتغیر متوسط حجم معاملات وشاخص نقدشوندگی از تئوری چرخه سیاسی تبعیت می کند.به عبارتی دیگر،میزان شاخص نقدشوندگی ومتوسط حجم معاملات در دوسال اول تصدی یک دولت از دوسال دوم تصدی یک دولت پایین تر است. همچنین نتایج نشان می دهدکه هیچ تفاوت معناداری بین میزان شاخص نقدشوندگی ومتوسط حجم معاملات در چهارسال مختلف تصدی دولت وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!