ارزیابی توان هیدروکربن زایی سازند پابده در جنوب باختری استان کرمانشاه (شهرستان گیلان غرب)

پیام:
چکیده:
سازند پابده به سن پالئوسن پسین تا اولیگوسن پیشین در حوضه رسوبی زاگرس نهشته شده است. بخش قابل توجهی از توالی این سازند در شهرستان گیلان غرب را رخساره های ریز دانه شیلی (با رنگ خاکستری تیره و ارغوانی) تشکیل می دهد. از آنجا که این رخساره ها در محیط رسوبی حاشیه های قاره ای تا ژرف انباشته شده اند، احتمال وجود مقدار قابل ملاحظه ای ماده آلی در آن وجود دارد. به منظور ارزیابی توان هیدروکربور زایی و ژئوشیمی آلی سازند پابده در منطقه غرب کرمانشاه (شهرستان گیلان غرب) در یک برش سطحی در پیرامون روستای سرحال شیرزادی مورد بررسی قرار گرفت و از لایه های شیلی نمونه برداری انجام شد. تعداد 12 نمونه به وسیله دستگاه پیرولیز راک ایول 3 مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به مقدار میانگین کل کربن آلی (2/1 %) پتانسیل هیدروکربن زایی سازند پابده در این منطقه ضعیف می باشد. داده ها بیانگر آن است که تلفیقی از کروژن های نوع I، II و III در این نمونه ها وجود دارند اما کروژن نوع II فراوانی بیش تری دارد. به نظر می رسد علت اصلی فراوانی این نوع کروژن در سازند پابده ناشی از چیرگی رخساره های دریایی تشکیل دهنده این سازند می باشد. بیش تر نمونه های سازند پابده از نظر RO در محدوده 5/0 تا 35/1 قرار دارند که بیانگر ورود سازند پابده در این منطقه به پنجره نفتی می باشد. جایگاه این نمونه ها در نمودار شاخص هیدروژن (HI) به Tmax)) نشان می دهد که سازند پابده به عنوان سنگ های منشا احتمالی با رسیدن به مرحله کاتاژنز (Tmax بالاتر از 435 درجه سانتی گراد) توانسته اند مسیر بلوغ حرارتی را طی نمایند. با توجه به شاخص تولید (PI) نمونه های سازند پابده، Tmax به دست آمده رسیدگی واقعی این سازند را نشان نمی دهد. مقدار Tmax و PI بدست آمده از داده های راک ایول نشان دهنده این است که فقط یکی از نمونه ها در ابتدای پنجره نفتی می باشد. رخساره های آلی این سازند عمدتا نشانگر رسوبات فلات قاره و شیب قاره بوده که احتمالا در حاشیه های قاره ای ته نشین شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1534218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!