برنامه ریزی یکپارچه توسعه نیروگاه های برقابی حوضه کرخه با بهره گیری از سامانه تصمیم یار مکانی و تصمیم سازی چند معیاره مکانی

چکیده:
تصمیم گیری و پیشنهاد بهترین راه حل در مواجهه با مسائل و مشکلات، مهمترین چالش مدیریتی طرحهای توسعه در عصر حاضر بوده چرا که تصمیم گیرندگان بدلیل پیچیدگی حاکم بر دنیای امروز عموما با شرایط بغرنجی روبرو هستند. علت این امر اهداف تصمیم گیری است که عموما چندگانه و متضاد بوده و برای حل آن بناچار می بایست بین آنها مصالحه انجام شود. به این منظور و برای تسهیل کار، با استفاده از فناوری اطلاعات و تکنیک های تحلیلی مناسب، ابزارهای توانمندی ارائه شده است که کارآیی تصمیم گیرندگان را افزایش داده و مسائل و مشکلات را با سرعت و دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار می دهد. سامانه های تصمیم یار ( DSS) یکی از کاراترین تکنولوژی های موجود در این زمینه بوده و قابلیت های ارزنده آن در طیف وسیعی از علوم مهندسی به اثبات رسیده است. سامانه های تصمیم یار سیستم هایی یارانه ای هستند که با کاربران ارتباطی تعاملی داشته و به منظور پشتیبانی از تصمیم گیرندگان در حل موضوعاتی که نیاز به قضاوت کارشناسی دارند، بکار می رود. سامانه تصمیم یار حوضه کرخه یک سامانه تصمیم یار سازمانی با قابلیت های مکانی است که با هدف مدیریت یکپارچه منابع آب و ارزیابی طرحهای برقابی توسعه یافته است و یک محیط یکپارچه توسعه را به منظور تعریف و ارزیابی سناریو های مختلف توسعه طرحهای برقابی و نهایتا رده بندی آنها در اختیار کاربر قرار می دهد. از نمونه نتایج این سامانه کمک به تصمیم گیری در خصوص انتخاب گزینه نیروگاه مخزنی سازبن به جای نیروگاه جریانی آن در بالادست سد و نیروگاه سیمره می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536248 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!