شناسایی گونه های گونژیلونما و ضایعات آسیب شناسی آن در مری گوسفندهای کشتارگاه شهرستان بابل

پیام:
چکیده:
گونژیلونما یک نماتد از راسته اسپیروریدا می باشد که پستانداران مختلفی را در دنیا مبتلا می کند . چرخه زندگی این نماتد غیر مستقیم بوده و میزبان نهایی با خوردن سوسکهای آلوده به این انگل مبتلا می شوند. تاکنون31 مورد انسانی آن توسط مولر از سراسر دنیا گزارش شده است. این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی بر روی 141 راس گوسفند در کشتارگا ه شهرستان بابل صورت پذیرفت . برای بررسی عوارض پاتولوژیکی آن قطعات 3 سانتی متری از مری همراه با انگل را برش داده و پس از فیکس کردن در فرمالین 10 درصد به آزمایشگاه آسیب شناسی منتقل گردید از 141 راس گوسفند مورد بررسی ، 12 گوسفند(8.5درصد)به این انگل مبتلاء بودند. از نمونه های جدا شده از جدار مری 90.4%گونژیلونما پولکروم که از این تعداد 12 نمونه نر و 7 نمونه آن ماده بود و 2 نمونه جدا شده از گونه گونژیلونما وروکوزوم بود که هر دو نر بودند . در مطالعه پاتولوژیک وجود آماس مختصر همراه با هیپرتروفی و شاخی شدن اپیتل یوم بصورت مشهود قابل رویت بود که به صورت افزایش لایه خاردار (آکانتوز) و افزایش لایه شاخی هسته دار (پاراکراتوز ) مشاهده گردید . این گونه انگل تغییرات آسیب شناختی قابل توجهی در مری گوسفندان ایجاد می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
329 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540321 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!