مطالعه تجربی عفونت همزمان ویروس آنفلوانزایH9N2 و باکتری اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال در جوجه های SPF

چکیده:
در این مطالعه بیماریزایی عفونت همزمان ویروس A/chicken/Iran/m.1/2010) H9N2)و باکتری اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT- R87-7/1387) و تمایل این عفونت به بافت های مختلف و همچنین انتشار آن در بدن جوجه های نژاد لگهورن SPF موردبررسی قرار گرفت. همچنین علایم بالینی و ضایعات کالبدگشایی در پرندگان مبتلا ارزیابی شد. چهل قطعه جوجه تفریخ شده از تخم مرغ جنین دار SPF در سن 21 روزگی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند ( 20 قطعه در گروه آزمایش و 20 قطعه در گروه کنترل). در سن 3 هفتگی جوجه های گروه آزمایش، همزمان به روش قطره چشمی به ویروس H9N2 با عیار EID50 10^6 و باکتری ORT به روش داخل نای به مقدار 1*10^10 CFU آلوده شدند. نمونه گیری از بافت های مختلف در روزهای 14،12،10،8،6،4،2 بعد از آلوده سازی انجام شد. در این مطالعه به منظور بررسی روند انتشار ویروس از روش جداسازی ویروس از طریق تلقیح به تخم مرغ های SPF جنین دار 11 روزه و کشت باکتریایی از سوآب های اخذ شده بر روی محیط کشت آگار خوندار استفاده گردید. جوجه های گروه آزمایش افسردگی، کم اشتهایی، ژولیدگی پرها، علایم شدید تنفسی و 15 درصد تلفات نشان دادند. بیشترین علایم بالینی در روز 3 بعد از تلقیح مشاهده گردید. باکتری ORT از سوآب نای در روزهای 2 و 4 پس از تلقیح و از ریه در روز پس از تلقیح جداسازی گردید. اما وجود باکتری در سوآبهای کبد و قلب در طی کل دوره مطالعه ردیابی نشد. ویروس آنفلوانزا در روزهای 2 و 4 بعد از تلقیح در ریه و نای جداسازی گردید. همچنین ویروس در روزهای 2 و 6 بعد از چالش در بورس فابریسیوس ردیابی شد. ویروس تنها در روز 2 پس از تلقیح در نمونه های تیموس وکبد و روز 8 پس از تلقیح در کلیه های پرندگان مبتلا جداسازی شد. درحالیکه در طی کل دوره مطالعه، ویروس در طحال، لوزه های سکومی و کلوآک یافت نشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که باکتری و ویروس به ترتیب از روزهای 6 و 10 پس از تلقیح از هیچ ارگانی جداسازی نشد و همچنین آلودگی همزمان ویروس H9N2 و باکتری ORT منجر به بروز علائم شدید بالینی و ضایعات کالبدگشائی در جوجه های دچار عفونت شد..
زبان:
فارسی
صفحات:
817 تا 826
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540841 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!