مطالعه تجربی گرایش بافتی جدایه ایرانی سروتیپB/ 793 ویروس برونشیت عفونی در جوجه های SPF

چکیده:
بیماری برونشیت عفونی یکی از عوامل بیماریزای مهم صنعت طیور می باشد، که عمدتا موجب بیماری تنفسی می گردد اما سویه های مختلف این ویروس می توانند سایر بافت ها را نیز مبتلا نمایند. هدف از این مطالعه بررسی تجربی گرایش بافتی سروتیپ793/B ویروس برونشیت عفونی در جوجه های SPF بوسیله آزمایش های RT-PCR وPCR آشیانه ای بود در این مطالعه، انتشار بافتی جدایه ایرانی ویروس (793/B ) IR/773/200از سروتیپ 793/B در اندام های مختلف جوجه های SPF مورد بررسی قرار گرفت. چهل و دو قطعه جوجه یکروزه SPF بطور تصادفی به دو گروه 21 قطعه ای تقسیم گردیدند. در سن 12 روزگی جوجه های گروه یک با (EID 10^3)ویروس برونشیت عفونی به روش قطره چشمی آلوده و گروه دو بعنوان گروه کنترل درنظر گرفته شد. نمونه برداری از اندام های مختلف در روزهای 12،10،8،6،4،2 پس از تلقیح انجام گردید جوجه های گروه عفونی شده با ویروس مذکور از روز دوم تا چهارم دچار کزکردگی بودند. ویروس از کلوآک و لوزه های سکومی در روز 12-2 در کلیه روزهای 10-4 ودر بورس فابریسیوس در روزهای 12-4 پس از تلقیح ردیابی شد. در نای نیز ویروس در روزهای 2 و 4 و در تیموس در روزهای 6 و 8 پس از تلقیح ردیابی گردید. در ریه نیز تنها نمونه های مثبت مربوط به روز 4 پس از تلقیح بود. نتایج مطالعه حاضر نشان دادکه سروتیپ 793/B ویروس برونشیت عفونی به تنهایی نمی تواند منجر به تلفات، علائم شدید بالینی یا کالبدگشائی در جوجه های مبتلا گردد، اما تکثیر این ویروس در برخی اندام ها می تواند منجر به مستعد شدن پرنده برای ابتلا به سایر بیماری ها گردد گرایش بافتی؛ ویروس برونشیت عفونی؛ سروتیپ 793/B ،؛ RT-PCR ، جوجه های SPF
زبان:
فارسی
صفحات:
733 تا 742
لینک کوتاه:
magiran.com/p1540882 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!