بررسی فنوتایپی توانایی تولید آنزیم AmpC-beta-lactamase و تعیین پروفایل مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های بالینی کلبسیلا اکسی توکا

چکیده:
زمینه
کلبسیلا اکسی توکا پاتوژن فرصت طلبی است که در ایحاد بسیاری از عفونت های بیمارستانی نقش دارد. شیوع مقاومت به کلاس های مختلف آنتی بیوتیکی در گونه های کلبسیلا در حال افزایش است. در برخی از ایزوله ها مقاومت به واسطه تولید آنزیم AmpC-beta-lactamase است. هدف از این مطالعه بررسی توانایی تولید AmpC-beta-lactamase و شناسایی پروفایل مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله های بالینی کلبسیلا اکسی توکا در شیراز (ایران) می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 35 سویه کلبسیلا اکسی توکا از بیماران بستری در بیمارستان های شیراز (ایران) جدا شدند و کشت مجدد بر روی محیط های میکروب شناسی شامل مک کانکی آگار انجام شد. ایزوله ها با استفاده از تست های طراحی شده در سیستم API20E مورد تایید نهایی قرار گرفتند. تست تعیین حساسیت آنتی بیوتیکی بر اساس پروتکل استانداردهای بالینی و آزمایشگاهی (CLSI 2014) انجام شد. به منظور شناسایی فنوتیپی سویه های تولیدکننده AmpC-beta-lactamase از دیسک های سفوکسیتین و سفپیم استفاده شد.
یافته ها
به طور کلی 35 ایزوله کلبسیلا اکسی توکا ایزوله و مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین 4 (4/11 درصد) ایزوله تولیدکننده AmpC-beta-lactamase بودند. در بین آنتی میکروبیال های مورد بررسی ایمی پنم (100 درصد) و کلیستین (100 درصد) موثرترین داروها علیه ایزوله ها بودند. میزان مقاومت ایزوله ها به آمیکاسین، سفوکسیتین، سیپروفلوکساسین و سفپیم به ترتیب 6/88 درصد، 6/88 درصد، 7/85 درصد و 7/85 درصد بود. ایزوله ها بالاترین مقاومت را به سفتازیدیم (20 درصد) نشان دادند. همه ایزوله های AmpC-beta-lactamase positive به آمیکاسین، ایمی پنم و کلیستین حساس بودند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که سفالوسپورین های نسل سوم علیه 20 درصد از عفونت های ناشی از سویه های کلبسیلا اکسی توکا مورد مطالعه موثر نیستند. مقاومت به دو کلاس آنتی بیوتیکی بزرگ (آمینوگلیکوزید ها و سفالوسپورین ها) در بین سویه های مورد بررسی مشاهده شد و درمان عفونت های ناشی از این ایزوله ها در آینده مشکل بزرگی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 202
لینک کوتاه:
magiran.com/p1541007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!