اسیدهای چرب ترانس و دیابت بارداری: مرور نظام مند

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیابت بارداری نوعی بیماری متابولیک و از شایع ترین عارضه های طبی در دوران بارداری است این عارضه اغلب در نیمه ی دوم بارداری رخ می دهد. ارتباط بین اسیدهای چرب ترانس و دیابت بارداری نامشخص است. هدف از این مطالعه بررسی رابطه ی میان مصرف اسیدهای چرب ترانس و دیابت بارداری بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی مروری، پس از جستجو در پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar، Cochrane، Science Direct و Medlineو با استفاده ار کلمات کلیدی اسیدهای چرب ترانس، دیابت بارداری، اختلال تحمل گلوکز در بارداری، مقالات تحلیلی (مورد- شاهدی و کوهورت آینده نگر) مرتبط با هدف بررسی ارتباط مصرف اسیدهای چرب ترانس و دیابت بارداری جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
12 مطالعه، شامل 7 مطالعه مورد-شاهدی و پنج مطالعه کوهورت آینده نگر مرتبط با هدف مطالعه انتخاب و مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. بررسی ها نشان دادند که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب ترانس و مصرف بیش از حد چربی های حیوانی که منابع غنی اسیدهای چرب ترانس هستند، پیش و در طی دوران بارداری به طور معنی داری خطر دیابت بارداری را افزایش می دهند.
نتیجه گیری
بررسی مقالات نشان می دهد که مصرف زیاد اسیدهای چرب ترانس و چربی های حیوانی ممکن است سبب بروز اختلال در متابولیسم گلوکز و در نهایت بروز دیابت بارداری در اواخر بارداری شوند. به بیان دقیق تر، برای اثبات ارتباط بین مصرف بیش از حد اسیدهای چرب ترانس و بروز دیابت بارداری احتیاج به انجام مطالعه های وسیع تر و کارآزمایی های بالینی بیشتری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1541162 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!