مقایسه عملکرد الگوریتم ICA و حالت ترکیب شده آن با فازی (FUZZY-ICA) در پیش بینی بارش روزانه

چکیده:
پیش بینی بارش به دلیل عدم قطعیت بالای تخمین آن، امری مشکل می باشد. در این پژوهش، از الگوریتم ICA و ترکیب آن با استنتاج فازی (FUZZY-ICA) برای بررسی توانایی و مقایسه عملکرد آنها در پیشبینی بارش روزانه یک اقلیم نیمه خشک مانند کرمان استفاده شد. برای این منظور، از 30 سال داده روزانه ایستگاه همدیدی کرمان (1981-2010) و 10 سال داده روزانه ایستگاه های همدیدی رفسنجان و زرند(2010-2001) در فصول بارش (7ماه از سال) و پنج متغیر بارش، دمای تر، نقطه شبنم، ابرناکی و نم (رطوبت) نسبی استفاده شد. کدهای مورداستفاده در نرم افزار Matlab14 نوشته شد که در حالت ترکیبی، الگوریتم ICA برای تعیین بازه های توابع عضویت، قواعد نهایی و مقادیر وزن ها به جای استفاده از سعی وخطا در فازی، به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که پیشبینی وقوع یا عدم وقوع بارش نسبت به پیش بینی ارتفاع آن با روش های ذکرشده، نتایج قابل قبول تری را ارائه می کند و روش ترکیبی FUZZY-ICA با پیش بینی صحیح حالت 31/82 ، 63/89 و 12/74 درصد از روزها به ترتیب در ایستگاه های کرمان، رفسنجان و زرند نسبت به پیش بینی حالت9/51 ، 4/61 و 2/51 درصد از روزها در استفاده از الگوریتم،ICA از دقت بیشتری در کنار سرعت مناسب تر آن برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542080 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!