تخمین تابع تقاضای مسکن با استفاده از روش رگرسیون داده های پانل (مطالعه موردی: شهرهای غرب استان مازندران)

چکیده:
برای بسیاری از خانوارها مفهوم مسکن چیزی بیشتر از یک سرپناه است.برای این گونه خانوارها احتمالا مسکن مهم ترین دارایی در سبد مالی آنها است. این وضعیت به گونه ای است که مسکن در بیشتر کشورهای صنعتی به عنوان مهمترین جزء تشکیل دهنده ثروت شخصی محسوب می شود. با عنایت به گران بودن هزینه خدمات در این بخش،خدمات مسکن از جمله هزینه های عمده خانوار به حساب می آید.قیمت مسکن از مهمترین علائق صاحبان املاک، بانک ها،سیاستگذاران و نیز مالکان واحدهای مسکونی است. بنابراین،تغییرات قیمت آن برای خانوارها،بنگاه های تولیدکننده ی مسکن و نیز برای دولت مهم است.نوسانات قیمت در این عرصه، شرایط جوامع را به لحاظ اقتصادی- اجتماعی تحت تاثیر قرارمی دهد.بنابراین، برآوردقیمت واحدهای مسکونی و تعیین عوامل تاثیرگذاردر این حوزه به حل برخی از مشکلات پیرامون موضوع مسکن کمک خواهدکرد و به طور مسلم امر سیاستگذاری در این عرصه را تسهیل می کند.
در این مطالعه با استفاده از روش تابع قیمت هدانیک تقاضای مسکن شهرهای غرب استان مازندران و عوامل موثر بر قیمت مسکن در این شهرها بررسی شده است. جامعه آماری این مطالعه مجتمع های مسکونی بیش از دو واحد مسکونی را در بر می گیرد که توسط یک تابع لگاریتمی دو طرفه و با استفاده از روش اقتصاد سنجی پانل برآورد می گردد. بر اساس نتایج ناشی از تخمین، مساحت (زیر بنا) و لوکس بودن واحد مسکونی به صورت مثبت و فاصله تا مرکز شهر به صورت منفی قیمت واحدهای مسکونی را متاثر می کنند و تعداد واحدهای مسکونی در هر مجتمع قیمت واحدهای مسکونی را تحت تاثیر قرار نداده و اصلی ترین عامل موثر به قیمت واحدهای مسکونی مساحت منزل مسکونی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!