فرا انسان ها و آینده کرامت انسانی، حقوق و آزادی های اساسی بشری

پیام:
چکیده:
انسان همواره در طول دوره حیات خود به دنبال ایجاد شرایط بهتر زیستی بوده و در دهه های اخیر با پیشرفت بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، ژن درمانی و... و کاربردهای این علوم در زندگی روزمره، سعی کرده است که بر محدودیت های زیستی خود غلبه کند و توانایی های جدیدی بیابد. از طرف دیگر، هدف تمام قواعد حقوقی و ارزش های عرفی ناظر بر جامعه انسانی، حفظ کرامت انسان، تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه و در اوج آن رسیدن به عدالت و برابری است، اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، پیشرفت و توسعه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی انسانی و به دنبال آن ایجاد انجمن فراانسان ها هم زمان با رشد علوم حوزه تخصصی بیوتکنولوژی در اوایل 1988 میلادی است که این انجمن، موضوع «اصلاح نژاد انسان» یا «به نژادی» و ایجاد «ابرانسان» یا نسل جدیدی از انسان به عنوان «نسل برتر» را مطرح نموده و توانایی های تکنیکی علومی، مانند بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، ژن درمانی را برای دستکاری ژنوم و ژن های انسانی برای ایجاد توانایی ها و خصوصیات حیاتی جدید را، دستاویز ضرورت و یا احتمال «به نژادی» برای نسل بشر قرار داده است، اما در مورد تفکرات و ایده های این انجمن و تبعات این افکار، متفکران و به ویژه پژوهشگران اخلاق زیستی ابراز نگرانی کرده اند، زیرا نشانه هایی مبنی بر تلاش جهت دگرگونی ماهیت انسانی از سوی این انجمن، توسط برخی متفکران، افراط گرایانه تلقی می شود به خصوص آنکه در عقاید «انجمن فراانسان ها» تعریف روشنی از مفاهیم مورد تاکید این انجمن ارائه نشده است. بررسی مطرح شدن دگرگونی ماهیت و کرامت انسان با رسوخ و کاربرد بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک، ژن درمانی و... برای دستکاری ژنوم انسان و تغییر صفات ژنتیکی، حیاتی و فیزیولوژیک انسان و به تبع آن تغییر ماهیت انسان، تغییر مبانی و مفاهیم حقوق و آزادی های اساسی بشری، آینده جوامع انسانی و اقلیت های نژادی و امنیت انسانی با توجه به تفکرات بنیان گذاران انجمن فراانسان ها موضوع این نوشتار است، زیرا چیستی، مفهوم و ماهیت انسان و ارزش و حقوق اساسی انسان ها در طول تاریخ تمدن بشری، اهمیت قابل توجهی در همه فرهنگ های بشری داشته است و برای درک این مفهوم و تعمیق و اشاعه آن تلاش های فکری و علمی فراوانی در دوران های مختلف صورت گرفته است. بنابراین قابل درک است که جامعه بشری، نگرانی خود را در مورد مفاهیم، چشم اندازها و ادعاهای انجمن فراانسان ها ابراز نماید.
در این مقاله، برای ورود به بحث ضروری است که چیستی، مفهوم و ماهیت انسان را در رویکردهای مختلف فلسفی مورد بررسی قرار گیرد و در ادامه و با شکل گیری شالوده بررسی، به فلسفه فراانسان ها، آینده جوامع انسانی، اقلیت های نژادی، امنیت انسانی و... در عصر فراانسانی و تحلیل اعلامیه این گروه خواهیم پرداخت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!