تاثیر آموزش تیمی درس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

چکیده:
زمینه و هدف
آموزش و یادگیری تیمی روش موثری در کسب مهارت های بین فردی است که در مقایسه با سایر روش ها، موجب لذت بیشتر دانشجو از یادگیری می شود. همچنین، مشارکت در امر یادگیری موجب بروز مهارت های حل مساله، رفع مشکلات یادگیری و تفکر انتقادی می گردد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش تیمی درس سیستم های اطلاع رسانی پزشکی بر تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شد.
روش کار
پژوهش حاضر از نوع مداخله ای نیمه تجربی با روش پیش آزمون و پس آزمون بود و در مدت زمان دو ترم تحصیلی انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی کرمان تشکیل دادند. نمونه ها (30 نفر به عنوان گروه مداخله و 30 نفر به عنوان شاهد) به صورت سرشماری و هدفمند و تخصیص گروه های مورد و شاهد به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از انجام مداخله، داده ها جمع آوری گردید و در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
همه دانشجویان ورودی سال 1392 بودند. محدوده سنی نمونه ها 46-23 سال و میانگین سنی آنان، 1/4 ± 29 سال بود. 0/55 درصد آن ها را زنان و 7/61 درصد را افراد مجرد و خوابگاهی تشکیل دادند. میانگین نمره تفکر انتقادی در پایان مداخله از 76/28 ± 262 به 9/24 ± 271 ارتقا یافت و این تفاوت معنی دار بود (013/0 > P). اختلاف آماری معنی داری میان میانگین نمره پایانی دانشجویان در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد مشاهده شد (001/0 = P).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه، بیانگر موثرتر بودن به کارگیری روش آموزش تیمی در افزایش مهارت های یادگیری، ارتباطی و تفکر انتقادی دانشجویان و بالاتر بودن میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس ارایه شده در مقایسه با روش سخنرانی است. این یافته بر تمایل دانشجویان به یادگیری مشارکتی و فعال در مقایسه با روش های منفعل و یک سویه سنتی تاکید نمود. آموزش تیمی نقش موثری در ارتقای سطح تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس ارایه شده در مقایسه با روش های معمول سخنرانی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1542458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!