تاثیر جنیستئین بر حافظه فضایی موش های صحرایی پارکینسونی اواریکتومی شده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اختلال در حافظه و یادگیری از عوارض بیماری پارکینسون می باشد. همچنین کاهش هورمون استروژن در دوران یائسگی باعث بروز اختلال در حافظه می گردد. با توجه به اینکه جنیستئین دارای اثرات استروژنی و محافظت نورونی می باشد. بنابراین این مطالعه جهت بررسی اثر جنیستئین بر یادگیری و حافظه در موش های صحرایی پارکینسونی اواریکتومی شده انجام گردید.
مواد و روش ها
این مطالعه تجربی بر روی 48 سر از موشهای صحرایی ماده نژاد ویستار که به شش گروه 8تایی تقسیم شدند، انجام گردیدکه گروه ها شامل گروه کنترل و پارکینسونی دریافت کننده حلال دی متیل سولفوکساید و چهار گروه پارکینسونی-اواریکتومی شده دریافت کننده حلال دی متیل سولفوکساید، جنیستئین (mg/kg10)، تاموکسیفن (mg/kg20) و مخلوط جنیستئین (mg/kg10) و تاموکسیفن(mg/kg20) به صورت پیش درمان به مدت یک هفته بودند. مسیر نیگرواستریاتال توسط 8 میکروگرم 6-هیدروکسی دوپامین تخریب شد. یادگیری و حافظه فضایی با آزمون ماز آبی موریس مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در هر دو مرحله یادگیری و بازخوانی اختلاف معنی داری بین گروه کنترل با گروه های پارکینسونی و پارکینسونی-اواریکتومی (0/0001p<) وجود دارد. همچنین گروه های پارکینسونی-اواریکتومی 0/26±4/21 ثانیه و پارکینسونی 0/61±5/94 ثانیه در ربع هدف مانده اند که در مقایسه با گروه کنترل کمتر (0/33±12/15 ثانیه)بوده است. بعلاوه اواریکتومی باعث افزایش مدت زمان یادگیری (0/002p=) و کاهش مدت زمان بازخوانی (0/034p=) در موش های پارکینسونی شد. جنیستئین (0/46±11/85 ثانیه) در مقایسه با دریافت کننده جنیستئین و تاموکسیفن(0/86±6/37 ثانیه)مدت زمان بیشتری را در ربع هدف طی کرده است (0/0001p=).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که جنیستئین یادگیری و حافظه فضایی در موش های صحرایی پارکینسونی اواریکتومی شده را بهبود می بخشد
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1543989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!