مروری بر ابزار پشتیبان برای سیاست گذاری متاثر از شواهد در نظام سلامت

چکیده:
یکی از مهم ترین دغدغه های ذهنی سیاست گذاران نظام سلامت هر کشوری، استفاده از بهترین شواهد پژوهشی موجود در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها است. برای پاسخ مثبت به این دغدغه ها از رویکرد سیاست گذاری متاثر از شواهد استفاده می شود. رویکرد سیاست گذاری متاثر از شواهد، سیاست گذاران و حامیان آنان را قادر می سازد با استفاده از بهترین شواهد موجود تصمیم های آگاهانه اتخاذ کنند که در نهایت به ارتقای عملکرد نظام سلامت کشور منجر خواهد شد. با توجه به اهمیت این موضوع، این مطالعه به شرح و تبیین سیاست گذاری متاثر از شواهد در نظام سلامت و ابزار پشتیبان برای حصول به این سیاست گذاری می پردازد. در مطالعه مروری حاضر ابتدا با بهره گیری از کلیدواژه های مناسب پایگاه های داده ای داخلی و خارجی مورد جستجو قرار گرفت و مقاله ها، گزارش ها و کتب مرتبط با موضوع استخراج گردید. با مطالعه منابع مرتبط ابتدا مبانی و مفاهیم موضوع استخراج و شرح داده شد و سپس ابزار پشتیبان برای سیاست گذاری متاثر از شواهد استخراج و مطالب مرتبط دسته بندی و خلاصه گردید. فرایندهای نظام مند شرح داده شده در این مطالعه می توانند در مراحل مختلف پشتیبانی از سیاست گذاری سلامت متاثر از شواهد، تعیین نیازهای مرتبط با شواهد پژوهشی، یافتن شواهد و ارزیابی آن ها و گذر از شواهد پژوهشی به سمت اتخاذ تصمیم های آگاهانه مورد استفاده قرار گیرند. رویکرد سیاست گذاری متاثر از شواهد، سیاست گذاران، سیاست سازان و تحلیل گران سیاستی را قادر می سازد ارتباط موثرتری با پژوهشگران برقرار و با استفاده از بهترین شواهد موجود، تصمیم های آگاهانه تر و با اثربخشی بیشتر تدوین و اجرا کنند که در نهایت ارتقای عملکرد و تقویت نظام سلامت کشور را موجب گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
100 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!