تاثیر آوای قرآن و موسیقی مذهبی بر سلامت جسم و روان: مطالعه ی مروری

چکیده:
امروزه موسیقی درمانی و به تبع آن استفاده از مذهب و موسیقی عرفانی مورد توجه مسئولین بهداشت و درمان کشورهای مختلف قرار گرفته است. در کنار آن استفاده از آوای قرآن کریم در کشورهای اسلامی نیز برای بهبودی بیماران مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجایی که قرآن تمامی ابعاد زندگی افراد را مورد توجه قرار می دهد، بنابراین یکی از ابعاد اعجاز قرآن مطابقت تعالیم آن با جدیدترین دستاوردهای علمی است. مطالعات در این زمینه در حال افزایش می باشد. هدف مقاله بررسی مروری تاثیر آوای قرآن و موسیقی مذهبی بر سلامت جسمانی و روانی افراد می باشد.
پس از جست وجو در پایگاه داده های اطلاعاتی در دسترس با کلیدواژه های مناسب به دو زبان فارسی و انگلیسی و بدون محدودیت زمانی تعداد 117 مقاله به دست آمد. از این میان 45 مقاله که بیشترین ارتباط را با اهداف موردنظر ما داشتند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. مطالعات مشابه با صلاحدید محقق کنار گذاشته شد و یا تا حد ممکن در یکدیگر ادغام گردید. با توجه به مطالعات انجام شده، تاثیر مثبت مذهب و موسیقی مذهبی در سلامت جسم و روان افراد انکارناپذیر می باشد. آوای قرآن نیز با توجه به ماهیت آرام بخش خود، در مطالعات انجام شده به عنوان روشی درمانی بسیار موثر برای بیماری های جسم و روان معرفی گردید. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش توصیه می گردد تا اعضای گروه درمان در استفاده از این روش درمانی اهتمام بورزند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544484 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!