مقایسه الگوی بیانی ژن های اصلی مسیر خود بازآفرینی در رده های سلول سرطانی، بافت سرطانی و بافت سالم تومور مثانه

پیام:
چکیده:
هدف
یکی از دلایل ایجاد سرطان، بیان نابجای ژنهای کنترل کننده مسیر خود بازآفرینی در سلول سرطانی است. لذا در این مطالعه بیان ژن های اصلی کنترل کننده مسیر خود بازآفرینی شامل OCT4، NANOG، KLF4، SOX2 و NUCLEOSTEMIN در دو رده سلولی 5637 و HT1376، بافت سرطانی و بافت سالم پنچ نمونه توده بیوپسی بافت سرطانی مثانه، مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و
روش ها
در این مطالعه آزمایشگاهی، رده های سلولی در فلاسک های کشت و محیط کشت کامل RPMI1640 کشت و نگه داری شدند و نمونه های بیوپسی بافت سرطان از میان نمونه های سرطانی ارسالی به آزمایشگاه پاتولوژی و به صورت بافت تازه (Fresh)، با توجه به علائم بالینی و یافته های آزمایشگاهی، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. حاشیه های نمونه های بیوپسی به عنوان بافت سالم انتخاب گردید. بیان ژن های مورد نظر با استفاده از پرایمرهای اختصاصی، دستگاه Real-Time PCR و فرمول 2- -delta ct مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
ارزیابی نتایج Real-Time PCR نشان داد ژن های مورد مطالعه در رده های سلول سرطانی و نیز بافت سرطانی توده های بیوپسی سرطانی مورد مطالعه بیان می شوند در حالیکه در بافت سالم توده های بیوپسی مورد اشاره، بیان این ژنها مشاهده نمی شود..
نتیجه گیری
بیان ژن های OCT4، NANOG، KLF4، SOX2 و NUCLEOSTEMIN لازمه القاء توان خود بازآفرینی است. نتایج این تحقیق نشان می دهد این ژن ها در بافت سرطانی و رده های سلول سرطانی در مقایسه با بافت سالم بیان بالاتری از خود نشان می دهند. لذا به نظر میرسد مطالعه علت فعال شدن مجدد این ژنها میتواند در شناسایی ماهیت سرطان کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
54 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1544754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!