بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی توام با نقاشی بر خودکارآمدی نوجوانان

چکیده:
زمینه و هدف
مهارت خودآگاهی توانایی شناخت و آگاهی دقیق از احساسات، عواطف و ویژگی های خود و ریشه ی تمام خویشتن داری های احساسی و هیجانی است. هیجانات و احساسات می تواند: توانایی زندگی در مدرسه و رابطه با همسالان، پاسخگویی و مسئولیت و اتکاء به خود، کنار آمدن با مسائل مختلف زندگی و مرگ را، به انسان دیکته کند و از طرفی خودکارآمدی سازه ی اصلی نظریه ی شناختی و اجتماعی بندورا می باشد این سازه به توانایی ادراک شده فرد در ایجاد و انجام یک کنش مطلوب اشاره می کند که خود با مهارت شناختی، پایداری رفتاری، سلامت روان، کاهش اضطراب، استرس و بسیاری دیگر ارتباط مثبتی دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده مهارت خودآگاهی جزء مجموعه مهارتهای مقابله مدیریت شخصی قرارگرفته و در حکم مهارتی برای افزایش خودکارآمدی در نظر گرفته می شود. هدف مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارت خودآگاهی توام با نقاشی بر خودکارآمدی نوجوانان بی سرپرست شهر گچساران بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه نیمه تجربی شاهد دار تصادفی شده با نمونه 72 نفری و گروه آزمایش و کنترل انجام گرفته، که این 72 نفر] (36 دختر و 36 پسر) که از هر کدام 18 دختر و 18 پسر برای گروه مداخله و 18 دختر و 18 پسر برای گروه کنترل [از جامعه ی آماری 145 نفری واجد شرایط مورد نظر انتخاب شده است. محتوای آموزشی مهارت خودآگاهی توام با نقاشی طی 5 جلسه ی 120 دقیقه ای ارائه گردیده، داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه ی مهارت خودآگاهی خودکارآمدیی جمع آوری شده و توسط نرم افزار SPSS19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
عامل های مورد نظر اعم از مهارت خودآگاهی(04/2±55/34)، خودکارآمدی(84/15±66/173) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بعد از آموزش افزایش معنا داری پیدا کرده بودند ( 001/0>p).
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش، آموزش مهارت خودآگاهی توآم با نقاشی را به عنوان روشی موثر برای ارتقاء و افزایش خودکارآمدی نوجوانان پیشنهاد می دهد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
89 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!