محاسبه ی شاخص های نگه داری و تعمیرات، شناسایی دستگاه های بحرانی و واحدهای مرتبط با تاخیر(مطالعه ی موردی: واحد تولیدی مهد خودرو فشارکی)

چکیده:
فرایند نگه داری و تعمیرات، یکی از حیاتی ترین فرایندهای هر سازمان است که وظیفه ی اصلی آن نگه داری و حفظ ماشین آلات در شرایط مطلوب یا بازگرداندن آن ها از شرایط نامطلوب به شرایط مطلوب است. خرابی ماشین آلات منجر به از دست رفتن زمان دسترسی تجهیزات و افزایش هزینه های سازمان می شود، و لذا همواره بهبود عملکرد ماشین آلات و درنتیجه بهبود فرایند نت مورد توجه متخصصین بوده است. تحقیق حاضر با هدف محاسبه ی شاخص های «میانگین مدت زمان بین دوخرابی»، «میانگین زمان تا تعمیر»، «قابلیت اطمینان»، «دسترس پذیری برحسب زمان» و «احتمال خرابی» در واحد صنعتی مهد خودرو انجام گرفته است. همچنین، این پژوهش به بررسی علل توقفات دستگاه ها پرداخته است که با شناسایی دستگاه های بحرانی و مهم و تشخیص خرابی های تاخیردار و وقفه انداز و علل آن ها، به شناسایی واحدهای مرتبط با توقفات پرداخته و تاثیر هر واحد را محاسبه می کند. نتایج مربوط به 4 ماهه اخر سال 88 و 4 ماهه اول سال 89 با 8 ماهه اول سال 88 مقایسه شد که نشان دهنده ی کاهش 200 ساعتی زمان توقفات در ارتباط با واحدهای تولیدی و اداری بود. تاکید اصلی بر توقفاتی است که ناشی از تعمیر نیستند بلکه دلایلی از قبیل ضعف مدیریتی واحد نت، عدم تعهد پیمان کاران، امور مالی و... دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1547886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!