شیوع هیرسوتیسم و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هیرسوتیسم اثرات نامطلوبی بر سلامت روان و کیفیت زندگی افراد دارد، بنابراین بررسی شیوع و عوامل مرتبط با آن در جوامع مهم است. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع هیرسوتیسم و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشگاه علوم پزشکی سمنان می باشد.
روش اجرا: در این مطالعه ی مقطعی که روی تمام دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال 1392 انجام شد، پرسش نامه ای شامل سه بخش، اطلاعات دموگرافیک، سابقه ی پزشکی (سابقه ی بیماری قبلی، مصرف دارو، وضعیت عادت ماهانه و هیرسوتیسم در وابستگان درجه ی اول) و تصویری از نواحی مختلف بدن و میزان رویش مو به دانشجویان داده شد تا فرد میزان موی روییده شده در بدن خود را در این تصاویر علامت بزند. داده ها با کمک نسخه ی 19 نرم افزار IBM SPSS Statistics (IBM Corp.، Armonk، NY، USA) و با استفاده از جداول توزیع فراوانی، آمار توصیفی و آزمون مربع کای توصیف و تحلیل شدند.
یافته ها
از 330 نفر که وارد مطالعه شدند، 119 نفر (1/%36) از پرمویی در بدن خود شکایت داشتند که از این تعداد 105 نفر دارای هیرسوتیسم خفیف (31/8%) و 14 نفر (4/3%) دارای هیرسوتیسم متوسط بودند. رابطه ی معناداری بین هیرسوتیسم و دوره های عادت ماهانه نامنظم، سابقه ی خانوادگی مثبت، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، تخمدان پلی کیستیک و هیپوتیروئیدی، مصرف دانازول و کلفتی صدا مشاهده شد (0/05>P).
نتیجه گیری
هیرسوتیسم در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان شایع است به همین منظور بررسی های بیشتر جهت تشخیص نوع هیرسوتیسم و بیماری های زمینه ای آن ها پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1547986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!