طبقه بندی ساختگاه بر مبنای فرکانس طبیعی مبتنی بر داده های لرزه ای و پیشنهاد استفاده از آن در آئین نامه طرح ساختمانها در برابر زلزله ایران، مطالعه موردی شهر اردکان

نویسنده:
چکیده:
در اکثر طبقه بندی های زمین که بر اساس نتایج تحلیل ساختگاه ارائه شده، سرعت موج برشی و پریود طبیعی زمین، پارامتر اصلی طبقه بندی است. در تدوین آیین نامه های طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، طبقه بندی انواع زمین، باید تابع شرایط زمین شناسی، ژئوتکنیکی ، ژئوفیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی و صحرایی باشد. در این مقاله، ضمن شناسایی ویژگی دینامیکی زمین در گستره شهر اردکان، میزان سازگاری طبقه بندی زمین متناسب با مطالعات اثر ساختگاه بر مبنای داده های ژئوتکنیکی، ژئوفیزیکی و خردلرزه ها با آیین نامه های طراحی دینامیکی ساختمان ها نشان داده می شود. در ایران آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله،(استاندارد 2800) و طبقه بندی کمک پناه و همکاران برای نوع زمین ارائه شده که فقط در طبقه بندی کمک پناه و همکاران از پریود طبیعی زمین استفاده شده است. در گستره شهر اردکان برای بهبود طبقه بندی زمین علاوه بر اطلاعات سرعت موج برشی و پروفیل خاک در 5 گمانه ، داده های میکروترموری در 100 نقطه ثبت و بر اساس روش H/V ناکامورا ( 1989، 2000) تحلیل و فرکانس های طبیعی به دست آمده در نقاط منطبق بر گمانه ها با فرکانس طبیعی پروفیل خاک به روش تحلیل یک بعدی خطی معادل مقایسه گردید. با توجه به ویژگی ژئوتکنیکی، ژئوفیزیکی، نتایج تحلیل ساختگاه و فرکانس طبیعی زمین حاصل از داده های میکروترمورها در محل گمانه ها، نوع زمین تعیین شد که منجر به تغییراتی در طبقه بندی نوع زمین مطابق با آیین نامه 2800 ایران گردید. این تغییرات، تعیین شرایط زمین در محل و استفاده بهتر از این آئین نامه را باعث خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!