ارزیابی روش میکرواستخراج مایع- مایع پخشی در ستون باریک برای استخراج و پیش تغلیظ ترکیب سموم ارگانوکلره در نمونه های آب رودخانه و اندازه گیری به روش کروماتوگرافی گازی

چکیده:
در این مقاله به ارزیابی یک روش ساده و کارآمد برای استخراج و پیش تغلیظ همزمان مقادیر بسیار کم سموم ارگانوکلره (OCPS) در نمونه آب رودخانه، بر پایه حالت ویژه ای از روش میکرواستخراج مایع- مایع پخشی در یک لوله باریک و بلند حاوی نمونه پرداخته شده است. اثر عامل های موثر بر میکرواستخراج مانند نوع و حجم حلال های پخشی و استخراجی و حجم نمونه آب مورد بررسی قرار گرفته و بهینه شده است. در شرایط بهینه شده مخلوطی از 5/2 میلی لیتر استون و 5/0 میلی لیتر هگزان نرمال و تولوئن (1:1) در مدت زمان 30 ثانیه به 19 میلی لیتر محلول آب داخل لوله تزریق و با تشکیل محلول ابری سموم به فاز آلی انتقال یافته و به بالای ستون رسیدند. در نهایت پس از استخراج و پاک سازی 1 میکرولیتر از نمونه حاصل به دستگاه کروماتوگرافی گازی با آشکارساز یونیزاسیون شعله تزریق شده و با استفاده از منحنی کالیبراسیون محلول های استاندارد، تعیین مقدار شدند. تحت شرایط بهینه، گستره خطی منحنی درجه بندی 6/0 تا 4/1 میکروگرم بر میلی لیتر و بازیابی نسبی در گستره 1/93 تا 6/98، مقدار انحراف استاندارد نسبی کمتر از 9/5 درصد و با ضریب همبستگی 95/0 محاسبه گردید. حد تشخیص و حد تعیین مقدار روش به ترتیب در گستره 8/0 تا 3/1 و 1/3 تا 7/3 میکروگرم بر لیتر به دست آمد. مزیت این روش سادگی عملکرد، سرعت، هزینه کم و درصد بازیابی بالا است.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!